Vatikán karhá mníšku za knihu o sexualite

Laurie Goldsteinová a Rachel Donadioová

Vatikánsky úrad dozoru nad vierou odsúdil americkú mníšku, profesorku etiky na Yalskej univerzite, za knihu, v ktorej sa autorka pokúša nájsť teologické argumenty pre rovnopohlavné vzťahy, masturbáciu a opätovné manželstvo po rozvode. Autorka sa bráni tým, že svoje názory nikdy nevydávala za oficiálne učenie katolíckej cirkvi.

Vatikánsky úrad, Kongregácia pre náuku viery, vyhlásil, že kniha „Just Love: A Framework for Christian Sexual Ethics“ (Len láska: Rámec kresťanskej sexuálnej etiky) sestry Margaret A. Farleyovej

„nie je konzistentná s autentickým učením katolíckej teológie a rímskokatolíci sa nesmú podľa nej riadiť“.

Toto odsúdenie urobilo knihe takú reklamu, že 6 rokov po vyjdení sa objavila v prvej tretine bestsellerov.

Sestra Farleyová, 77-ročná emeritná profesorka teológie na Yalskej Divinity School, bola prezidentkou Americkej katolíckej teologickej spoločnosti a dostala mnohé vedecké vyznamenania, odpovedala vyhlásením, že „kniha nijako nemá byť prejavom oficiálneho katolíckeho učenia, a nie je ani proti nemu zameraná; je celkom inakšieho druhu.“

„Kniha ponúka súčasnú interpretáciu spravodlivosti a čestnosti v medziľudských sexuálnych vzťahoch, odsudzuje niekdajšiu ‚tabu morálku‘ a stavia na dnešných vedeckých, filozofických, teologických a biblických prameňoch“.

Formálna cenzúra Vatikánu prichádza len pár týždňov po tom, ako Kongregácia pre náuku viery udelila ostré pokarhanie hlavnej strešnej organizácii amerických mníšok za ich stanovisko k aktuálnym etickým otázkam, čo vyvolalo v celom štáte rad protestov, petícií a manifestácií na obranu mníšok.

Postihnutá organizácia mníšok sa bráni, že vatikánska obžaloba nie je podložená a vysiela svojich zástupcov do Ríma, kde majú traja biskupi napraviť jej stanovisko. Proti nim sa mníšky neubránia; ich nepriateľské stanovisko voči ženám porovnávajú niektorí pozorovatelia so stanoviskom Komitétu Saudskej Arábie pre podporu cnosti a prevenciu neresti.

Cenzúra názorov sestry Farleyovej, príslušníčky rádu Sestier milosti, prichádza po odsúdení, už v roku 2011, knihy sestry Elizabeth A. Johnonovej, profesorky teológie na Fordhamskej univerzite v New Yorku, Hľadanie živého Boha: Mapovanie hraníc v teológii Boha.

Kongregácia pre náuku viery, ktorú vedie americký kardinál Levada, upozornila predstavených sestry Farleyovej na nezrovnalosti v jej knihe už v roku 2010, ale dostala neuspokojivú odpoveď. Nariadila teda ďalšie vyšetrovanie, pretože „kniha vyvoláva medzi veriacimi zmätok“. Akoby nie, keď sa v nej preberajú rady Kamasutry v odsekoch o pohlavnom potešení a uspokojovaní? No Immanuel Kant, ktorý považoval masturbáciu za niečo „pod úrovňou zvierat“, musí dnes ustúpiť Alfredovi Kinseyimu.

Dekan Yalskej Divinity School, H. W. Attridge, katolícky laik, ako aj prezidentka rádu Sestier milosti, sestra Patricia McDermottová, vydali vyhlásenie na podporu sestry Farleyovej. Pripojili sa k nemu aj 15 kolegovia profesorského zboru. Svedčia, že sestra Farleyová je dobrá katolíčka a má dobrý vplyv v oblasti morálnej teológie.

Kardinál Levada o knihe konštatuje, že „ju nemožno použiť ako platný prejav katolíckeho učenia ani v poradenstve, ani vo výučbe, no ani pri ekumenickom alebo interreligióznom dialógu“. Pápež jeho text schválil a prikázal publikovať.

Vatikánsky hovorca rev. Lombardi povedal, že pápež nenariadil nijaké sankcie proti sestre Farleyovej a ani sa to nedá čakať, lebo táto dobrovoľne prestala vyučovať.

V knihe sestry Farleyovej sa teologicky schvaľuje rovnopohlavné manželstvo, ktoré sa popri ukončení tehotenstva stalo hlavným politickým a morálnym problémom amerických biskupov. Vytýka sa jej, že napísala, že rovnopohlavné manželstvo „hrá dôležitú rolu pri transformácii nenávisti, odmietania a stigmatizácie gejov a lesbičiek“. Že „rovnopohlavné vzťahy a akty možno pripustiť na základe rovnakej sexuálnej etiky ako heterosexuálne“.

Vatikán uzatvára, že takéto názory sú neprípustné. Pripomína, že Katechizmus katolíckej cirkvi učí, že homosexuálne akty sú „akty hrubej spustnutosti“, „vnútorne nezriadené“ a „odporujú prírodnému zákonu“.

Kritizuje tvrdenie sestry Farleyovej, že rozvod je rozumné riešenie vzťahu partnerov dvojice, ktorá sa rozžila a rozišla, čo aj protirečí učeniu cirkvi o „nerozlučiteľnosti manželstva“. No vánok čerstvého vzduchu zavanie v zatuchnutých knižniciach cirkvi, keď katolícka mníška Farleyová uznáva, že keď sa stane nemožným udržať manželský stav, treba ustúpiť od záväzku. To je ako keď si v stredoveku niekto na ďalekej púti do španielskej Compostely zlomil nohu; zabránilo mu to pokračovať v púti a splniť sľúbený záväzok. Urobil to bez problému.

Sestra Farleyová neuznáva rozhodnutia tridentského koncilu z roku 1545 – 1564 o manželstve, ktorý za cieľ pohlavného styku určil len rozmnožovanie. „Plodnosť sa netýka len počatia detí, ale aj lásky k iným, starostlivosti o nich, zlepšovania sveta – to je oveľa viac ako „egoizmus vo dvojici“. Pre takéto myšlienky Vatikán nepozná milosť.

Vatikánsky článok cituje niektoré pikantné odseky z knihy „Len láska“, medzi nimi aj ten, v ktorom sa píše, že ženská masturbácia „spravidla nevyvoláva nijaké morálne problémy. Isté je, že v poslednej štvrtine dvadsiateho storočia ako dôsledok hnutia »naše telo patrí nám« aj mnohé ženy sa naučili nachádzať veľkú radosť v sebaukájaní – najmä v objave, že majú samy schopnosť vyvolať si radosť, akú niektoré nezažili a ani o nej nepočuli pri bežných pohlavných stykoch s manželmi alebo milencami.“

Aj tento názor je v rozpore s učením cirkvi, že „premyslené využitie pohlavnej schopnosti mimo manželstva, nech je to z akýchkoľvek dôvodov, sa v podstate prieči účelu manželstva“.

Je samozrejmé, že 90 % zo 47 komentárov k článku o tejto téme na katolíckom webe LifeSiteNews sestru Farleyovú ostro odsudzuje a v najlepšom prípade sľubuje modliť sa za jej obrátenie, aj keby to modlenie malo trvať 30 rokov – ako v prípade sv. Moniky, matky sv. Augustína. – Pozn. prekl.

Prameň:

  1. Laurie Goldsteinová a Rachel Donadioová, Vatican Scolds Nun for Book on Sexuality, The New York Times, 4. 6. 2012.
  2. Maureen Dowdová, Is Pleasure a Sin? (Je potešenie hriechom?), The New York Times, 5. 6. 2012.

39 Comments on "Vatikán karhá mníšku za knihu o sexualite"

  1. Ešte dobre že ju nechcú upáliť…

  2. Sestra Farleyová, Vás snáď osvietilo.
    Veru, je toho málo čo je konzistentné s učením katolíckej cirkvi. Že sama prestala vyučovať bludy čo roky vyučovať “musela,” to tejto žene slúži ku cti.
    Boli časy, keď Bohu akosi nevadilo, že muži plodili ženy so svojimi slúžkami a mali háremy… a zrazu mu vadí keď si dakto spraví dobre, ak to potrebuje. Resp. vadí to cirkvi, ktorá je jeho hovorcom.
    Dúfam, že modlenie pravoverných katolíkov bude neúspešné a sestra Farleyová sa zvrtne ešte o pár ďalší stupňov smerom k zdravému rozumu (je na dobrej ceste), lebo po tom čo napísala takúto knihu nie je žiaduce aby sa stala psychopatom typu á la Augustín s takými doktrínami ako je večný oheň pre nepokrstené deti.

  3. Je uplne jasne, ze spominana reholna sestra je so svojimi nazormi mimo Katolickej cirkvi.
    Nie je o com.

  4. No, pár stovák rokov späť a už by bola na hranici.

    Ale absurdita vatikánu a cirkvi ostáva:
    Kongregácia pre náuku viery (CDF), ktorá knihu skúmala, kritizuje autorku za jej postoje:

    “Masturbácia je zvrátenou a nezriadenou činnosťou, homosexuálne vzťahy sú výsledkom veľkej mravnej skazy a manželstvo nesmie byť prerušené žiadnu ľudskou silou z iného dôvodu, než je smrť.

  5. no ked to pise v Newyork Times Laurie Goldsteinová a Rachel Donadioová tak to musi byt pravda 😉

  6. To s tou masturbáciou ma vždy dokonale pobaví. Koľko zvrátených malých človiečikov je v materských škôlkach. Horda malých úchylákov.

  7. rastislav | 9. júna 2012 at 11:48 |

    Beppo,
    sestra Farleyová je naďalej mníškou, jej spolusestry aj predstavení sa jej zastávajú a dokonca aj niekoľkí biskupi sú na jej strane. To voláte “mimo cirkvi”? Hierarchii nezáleží na názoroch ani pocitoch jednoduchých aj vzdelaných veriacich.

  8. Sestra Farleyová je múdra žena-mníška. Ako bývalá profesorka etiky, sa dopracovala k hlboko ľudským záverom na otázky sexuality. Že nie je pochuti tradičným postojom, v zmysle Humanae-vitae, je samozrejmé.

  9. Aha…takže predsa ľudia v celibáte vedia písať o sexe? Ateisti zrejme budú musieť robiť zase čistky vo svojich protikresťanských tézach. Veď ako by sa ktosi žijúci bez aktívneho rodinného a pohlavného života mohol vyjadrovať k veciam rodiny a sexu, všakže (pán Škoda) ?
    Inak pevné zdravie prajem a veľa síl do písania. Na rozdiel od sekulárnych humanistov potácajúcich sa v okolí krčiem Vaše názory sú hodné prečítania.

  10. rastislav | 13. júna 2012 at 16:28 |

    Pán Cibrinka,
    po týchto knihách by ste si naozaj nemali myslieť, že mníšky nemajú pohlavný život. Mali ho predsa aj svätí a sväté a nie je na tom nič zlého.

  11. Ľudia majú zrejme rôzne skúsenosti. Ja som ešte nevidel potácajúceho sekulárneho humanistu pri krčme, ale zato v nedeľu po omši je ich tam hodne potácajúcich kresťanov. Ale, pravda, potácajú sa i cez týždeň.

  12. Tvrdím niekde, že pohlavný život je niečo zlé? Chutí podobne aj psovi, líške aj ateistovi. To zaiste uznáte.
    Ste rozhľadený. Neviete potvrdiť alebo vyvrátiť, či autorom Kamasútry bol panic?

  13. Lemmy! Nuž zoberme si za príklad taký komunistický Sovietsky zväz. S nadsádzkou sa vraví, že Rusi prehrali vojnu s kde kým len pre jednu príčinu – vodku. Opitý Jeľcin na nášteve našej vlasti nebol príliš pravoslávneho presvedčenia. A alkoholizmus je naozaj metla, predovšetkým ateistov. RKC alkoholizmus prinajmenšom pranieruje. Ateisti si užívajú radosti opojenia podľa filozofie v duchu “užívajme si, veď žijeme len raz”. Ani “hummanista” Gottwald nebol abstinent. A tak by sa dalo pokračovať dlhé dlhočizné hodiny. Príjem z predaja alkoholu je stále významným podielom na vybratých daniach v stále viac ateistickejšej EU.

  14. Pán Cibrinka,
    pre mňa osobne nie je prekvapením že dakto z katolíckych kruhov píše o sexe, ale že píše o sexe dačo rozumné.
    A mali by ste si konečne uvedomiť, že sekulárni humanisti nie sú vyznávačmi stalinizmu ani kultov osobnosti. Takže sa neoháňajte stále s tými ožratými komunistami ako keby ich humanisti mali za nejaké vzory. Pozrite sa na to aj z tejto stránky: RK cirkev stále velebí Tomáša Akvinského, hoci ten obhajoval fyzickú likvidáciu kacírov prostredníctvom Písma svätého. Neboli to iba ľudia (tí kacíri), čo neverili v Boha, boli to ľudia ktorí nesúhlasili v hocičom s RK cirkvou.
    A ak mi Vy vysvetlíte prečo by sme sa mali riadiť všetci inštitúciou, ktorá
    – prekrútila a ignorovala aj slová svojho vlastného Boha
    – až v polovici 20. storočia zbavila Židov kolektívnej viny za smrť Ježiša Krista
    – v minulosti plašila akýmsi pekelným smolným jazerom manželov, ktorí by si dopriali sex počas cirkevných sviatkov… je toho dosť.
    Je vidieť, že s odstupom času sa cirkev svätá daktorých svojich megaidiotstiev vzdáva, s nechuťou, ale predsa. Takže ani Vy dneska neviete, k čomu sa bude hlásiť o takých 50 rokov a či by ste Vy osobne s tým súhlasil.
    A k tým opitým – ste si istý, že sú to sekulárni humanisti a nie iba ateisti? Lebo v tom je rozdiel. Ale ja čo poznám ožranov, tí chodia do kostola. Jeden s takým červeným klaunským nosom je dokonca hrdý na to,že má od neho kľúče.

  15. Karla!
    Dovolím si oponovať. Sekulárni humanisti sú ateisti a niet tam rozdiel. Aspoň podľa pána Škodu, prečítajte si http://www.zosity-humanistov.sk/2005/01/rad-vysvetlim-kto-su-humanisti/
    Ten článok obletel slovenský internetový svet a mali by ste si ho aspoň prečítať.
    Ja nesúhlasím, že humanista je ateista.
    Ak sa humanista opije,už nie je humanista? Ak sa opije kresťan, je to vina kresťanstva?
    Skúste si najprv vyjasniť pojmy. A potom ma oboznámte s Vaším názorom.

  16. Pán Cibrinka,
    ak by ste s akou takou pozornosťou čítali moje príspevky ešte aj z apríla a podobne, môj názor by ste už poznal. Nebaví ma stále a stále a dokola písať to isté, fakt ma to unavuje.
    Opitý humanista je humanista, opitý kresťan je kresťan, opitý idiot je idiot. Bez debaty.
    Ale nie každý ateista je sekulárny humanista, avšak sekulárny humanista je už z princípu ateista. “Rozumeno?”

  17. Napokon, ani biblický Boh nie je zrovna humanista. To ako si dokazuje svoju silu na slabých a bezbranných (často deťoch) nie je vôbec ukážkou nejakého milosrdného Boha. Pardon, ale skutočne by som ho nemohla uctievať, aj keby sa mi okamžite zjavil.

  18. Sekulrány, iste…a čo humanista bez prívlastku? Je alebo nie je humanista ateista?
    Píšete opakovane, že nie ste ateistka. A čo teda ste? Ved takýto blud,citujem:
    “…Napokon, ani biblický Boh nie je zrovna humanista. To ako si dokazuje svoju silu na slabých a bezbranných (často deťoch) nie je vôbec ukážkou nejakého milosrdného Boha. Pardon, ale skutočne by som ho nemohla uctievať, aj keby sa mi okamžite zjavil…”
    …napíše jedine ateistka.

  19. rastislav | 19. júna 2012 at 12:51 |

    Nevykajte, pane, kde ste bol ?
    kto tak vyká, ten je vôl,
    kto je zo slovenskej školy,
    pekne vyká, pane, kde ste boli?

  20. Pán Rastislav, ďakujem, ale budem vykať ako doteraz.

  21. Pán Cibrinka,
    boli časy, keď som uctievala biblického Boha, vlastne ten odvar ktorým ma v cirkvi kŕmili.Potom som si vzala z police Bibliu a čítala všetko, nie iba to, čo mi kázali. A nestačila som sa diviť, koľko nevinných len tak zo srandy Jahve poslal na onen svet. Dokonca úmyselne klamstvom ublížil. Dokonca aj tých, čo chceli dobre, aby sa z truhlice nevykotil na zem.
    Nemusím byť ateista, aby som citom posúdila, kto je surový a kto nie. Na webe je veľa ex-kresťanov, agnostikov, veriacich kadejakých náboženstiev, budhistov, ktorí majú z biblického Boha rovnaký pocit/dojem. Skrátka, sú v Biblii príbehy, ktoré sa nikdy nedostanú do animovanej hlúpej Biblie pre detičky. Ale však už aj vo Vyšehrade vyšla kniha, ktorá je vlastne o tom, že Starý zákon je viac-menej len taká rozprávka, ktorú dávali rabíni dakedy dokopy a že so skutočnými dejinami nemá veľa spoločného.
    Čo som a čo nie som, o tom čoskoro napíšem. Teraz žiaľ nemám veľa času.

  22. Cibrinka | 20. júna 2012 at 7:25 |

    Pán Rastislav!
    Tak tá veršovanka je nádherná! Vynikajúca memo-pomôcka (ak sa to tak tuším vraví). Mali sme jednu učiteľku a tá nás učila práve pomocou takýchto rôznych barličiek. Zo základky som už dávno preč a vedomosti pouletovali. No ale barličky čudujte sa svete, zostali.
    Preposielam na školu Milana Rastislava Štefánika do Sarvaša. (On tam inak skutočne pôsobil), ak nemáte nič proti, aj s Vaším pozdravom.

  23. Cibrinka | 20. júna 2012 at 7:31 |

    Karla!
    Biblia nie je učebnicou ani dejepisu a ani prírodopisu ani fyziky. Skúste sa na problém vnímania Biblia pozrieť aj z čisto praktickej stránky.Ak bola Biblia nespočetne krát prepisovaná a VRAJ MENENÁ, prečo sú v nej tie tragické príbehy? Myslíte si, že by Cirkev si sama nimi pílila konár pod sebou? Sú dôkazom nemennosti Biblie a tie zločiny v nej nie sú oslavou násilia,ale výstrahou. Prečítať si Bibliu nestačí. To nie je román z edície Červených črievičiek či Harlekýn.
    Kresťanstvo je náboženstvom svedomia, nie náboženstvom zákona.

  24. Hej, Biblia je horsia ako Texasky masaker a jej Boh je horsi ako Michael Mayers z Halloweenu. Ale zial, ak nie je historiou, k comu vlastne subor tychto hlupych krutych pribehov je. Pada vsetko, ak nebol Adam a Eva skutocne, k comu pribeh vykupenia je. Ak Zidia neboli v Egypte, kto im dal Desatoro
    Ak v evanjeliach nie je historia, co tam teda ostava platne
    Mna pan farar aj katechetka ucili ze su to dejiny, pocuva to aj v kostole. To ze nie su je azda Vas osobny nazor, ale nie nazor cirkvi. REsp. ona si urci, co dejiny su a co nie.
    Svedomie nepotrebuje krestanstvo. MOje nie, to by som na tom bola ovela horsie, najma ak by som biblickeho Boha mala imitovat vo svojom zivote. Pardon za preklepy

  25. Biblia odráža dobu,kedy vznikala,je napísaná pisármi pastierskych národov a pre tieto pastierske národy bola určená. A napriek tomu je nadčasová,oslovuje aj dnešných veriacich aj ateistov v dnešnej atomovej dobe. Keby bola len nejakou knihou legiend,ateisti by ju bez povšimnutia prešli ako Popolušky alebo Pottera.
    Rozpory majú byť dôvodom na zamyslenie a hľadanie hlbších významov.

  26. Ateisti ju nemozu prehliadat lebo sa nou klamu deti odmala a cirkev na nej stoji. Aky hlbsi zmysel spociva vo vrazdach nevinnych ktorych Boh zabil
    Toto mi nijaky knaz, katechet ani veriaci nevysvetlil azda vy budete prvy
    Tak je tam historia ci nie, lebo raz pisete tak a raz tak. NIeje knihou legiend ale nie je tam historia. Som z toho nejaka mimo, co tam teda je, teda okrem tych hluposti a krvi, vrazdenia deti a tak… NO okrem toho hnusu. Ak dajaky Boh exituje, bala by som sa ho ze by som mu pripisovala tolku spinu

  27. Este k tomu so skeptikov zaujima, je to aj Koran,l upanisady, knihy mrtvych a ine svate knihy, nielen Biblia. Je mocnou knihou, lebo z veriacich robi neveriacich. Moj pripad. Nevravim ze nie je ziadny Boh, ale nemam dovod verit v tu Biblicku obludu.

  28. Z každého stromu všetko suché odpadne.

  29. Ano a cirkvam prichadza jesen

  30. Tieto hádky a spory mi pripadajú ako dohadovanie sa o nepodstatnom, obchádzajúcom základnú príčinu. Ak by malo byť pravdou to, čo sa píše v písme svätom, potom by základná vina za všetko nasledujúce musela padať na toho, kto takého nedokonalého, k chybám, ba i zvrátenostiam náchylného tvora stvoril. Keď už dokázal z prachu zeme sformovať Adama a z jeho rebra Evu, prečo nepokračoval v tejto bohumilej činnosti, ale týmto dvom chudákom, ktorí sa neprosili byť stvorení, prikázal: “ploďte sa a množte sa”. Možno sa potom diviť, že to ľuďom aj zachutilo? Keď skončil stvoriteľskú robotu sám seba pochválil, že všetko, čo vykonal, je skvelé. O pár riadkov však narieka na výsledkom svojho konania: “A Hospodin (Jehova) pocítil ľútosť, že urobil na zemi ľudí a v srdci ho zabolelo:” Aký majster taký výsledok! “Dobré dielo majstra hváli” – hovorí ľudové príslovie; v tomto konkrétnom prípade sa vina zvaľuje na nevinného, ktorý vôbec nemohol uplatniť svoju vôľu a povedať, či chce alebo nechce byť stvorený. Asi, skôr určite je všetko inak

  31. Zdravím Vás pán Vrták,
    aj mne je to handrkovanie už smiešne a vlastne – ide mi to už na nervy. Mám aj iné veci na práci, ale keď už sedím za PC…
    Po kostoloch som počúvala a počúvam že Biblia zaznamenáva ako Boh zasahoval do ľudských dejín. Je to v každučkej jednej kázni. Z Biblie vychádza kresťanstvo ako také. Bez nej padá, úplne, nezostáva z neho nič. Takto sa to prezentuje denne v kostoloch a deti to učia na náboženstvách.
    A tu mi zrazu hlboko veriaci kresťan tvrdí, že v Biblii nie je história, aby sme ju tam nečakali. Ja sa pýtam čo je to za rozštiepenie mysle alebo ako to nazvať, ak dakto uctieva Boha, ktorý je hlavnou postavou vymyslených dejín? Ktorý hrá hlavnú úlohu v príbehoch, ktoré sa neodohrali?
    Na jednej strane RK cirkev uznáva, že je v Biblii kopec nezmyslov, na druhej strane to hustí do detí ako dejiny. Toto hustenie do hláv som zažila aj ja a myslím, že dakedy aj pán Rastislav. Nevidím v tom zmysel.Ani nevidím a nenachádzam hlbší zmysel v tom, ako Jahve zabíja zo špásu, často ľudí, ktorí ho uctievajú. Na jednej strane príbeh o Adamovi a Eve nie je vraj pravda, na druhej strane sme po nich získali dedičný hriech. Po kom ak skutočne nežili?
    Hlbší zmysel, metafory a blablabla. Škoda že to takto cirkev nevysvetľuje na hodinách náboženstva, tam sú Adam a Eva tak skutočný ako Václav Havel či Adolf Hitler. Lebo ak by neboli, je to všetko fraška.
    Kresťanstvo je náboženstvom zákona a nie svedomia. Tu treba veriť dogmám a z Desatora… no čo si vyberiete, to máte, to je špecialita RK cirkvi. Ak by dodržiavali Desatoro ako sa patrí, ich kostoly by zívali prázdnotou a nenašli by ste tam ani jednu modrookú blonďatú Pannu Máriu.
    Veriaci mi tu píše, že násilie v Biblii je výstrahou. Komu? Prvorodeným? Zvieratám? Ženám čo už spali s chlapom? Ak sa to nestalo, aký príklad z dejín?
    Každý kto sa klania biblickému Bohu a vie čo tento Boh má na rováši, je morálne zvráteným. Viacej už nemám čo dodať.
    Ak chcem čítať o láske, súcite, morálke a hodnotách ktoré by pre nás ako ľudí mali dačo znamenať, tak siahnem radšej po Erichovi Frommovi či Albertovi Schweitzerovi, ktorí o nich písali tak, až to berie dych. Ale nie po výmysloch predpotopných rabínov.

  32. mila karla BOh nam dal slobodnu volbu a zalezi na kazdom cloveku co si vyberie ak si vyberie bZLo tak sa necuduj .zapametaj si HRiech nas tresta nie BOH ,BOh je laska milosrdenstvo aodpustenie,.asi si v zivote dost zranenia prezila kazdy trpi za svoje hriechy tak pytaj BOha o odpustenie svojich hriechou aboh ti pomoze,len nesud pozri sa na sbe a svet okolo seba kazdy trpime za svoje hriechy ato to ide fdo rodu tak neobvinuj lasku ale hriech lebo za to trpime,.BOh dal slobodnu volu kazdemu cloveku azalezi na clovekovi co si vyberie ak to bude zlo tak je mi to luto sam sa zahravva so svojou spasou BOH len caka kedy prides k nemu aotvoris mu svoje srdce aby don mohol vstupit ON je laska, ,tak ako exzistije dobro je aj ZLo no a ked das ruku Zlemu necuduj sa,kto sluzi diablovi ten si ho aj vezme,

  33. BOh je laska BOh dal kazdemu slobodnu volu a respektuje slobodnu volbu cloveka ak clovek pacha hriech tak sam hriech ho potresta nie BOH BOH netresta BOH je laska BOH je milosrdny len hriech ten ta tresta,.

  34. nesud karla nikto nema pravo sudit rozumies zavri si usta pred sudom, nech su tvoje usta zavrete pred katzdym sudom nik nema pravo sudit lebo nik nevydi do srdca toho druheho.Len raz ked sa ocitnes pred BOHOm ON nas vsetkych bude sudit ,a Pytaj bOha o odpustenie svojich hriechou lebo len cez jeho milosrdenstvo mozes prejst cez jeho spravodlivost bude to tazke lebo tvoje hriechy a hriechy nas odsudia a zalezi len na kazdom s nas kde to bude ci nebo alebo peklo,.lebo nlaskou zmenis svet akazdy clovek musi zacat sam od seba,nie od druhych ,nik nema pravo sudit inych a posudzovat .nesudte aby ste neboli sudeny .nik nema pravo sudit toho druheho .

  35. Och, no ten mi teda dal. UF. A ten pravopis, to stoji za to

  36. Veru ja zažyla som veľmy vela zleho a uš som aj poprosyla o odpustenie hryechou a uš som aj odpustyla aj výnníkom svojým a aj nadalej ja budem odpúštat ym všetkym tak aj mne El šadaj o adonaj odpustý dakujem amen

  37. KKKK hlása:

    Nik nemá právo súdiť iných a posudzovať. Nesúďte, aby ste neboli súdení. Nik nemá právo súdiť toho druhého.

    Dobre, a tieto rady si prečo nevedia osvojiť vatikánci? Veď hneď na začiatku článku sa píše:

    Vatikánsky úrad dozoru nad vierou odsúdil americkú mníšku, profesorku etiky na Yalskej univerzite…

    Toto odsúdenie urobilo knihe takú reklamu, že 6 rokov po vyjdení sa objavila v prvej tretine bestsellerov.

    Vidno, že vo Vatikáne sú nepoučiteľní. Vodu kážu, víno pijú.

  38. hlasim sa ku katolikom | 22. októbra 2014 at 13:58 |

    Umf, zacital som sa a popravde je mi to luto o co sa snazite, ved viete. Ja vas respektujem vsetkych. Moj pohlad je ze i ked mam len 25, nachadzam obrovske krasy v biblii. Staci ak sa pridrziavam voditok ktore sv.Cirkev dava. Diskutujem a pitam sa aj knazov. Ved na pociatku za ukradnutu kozu v odplate si ludia vyvrazili celi rod… potom Boh vnukol “oko za oko, zub za zub” a uz bola prva hranica 🙂 ludstvo sa vyvijalo a Boh uz mohol dat visiu latku, “milujte druhych ako seba sameho”… Ludia sa vyvyjaju, a podla toho boli aj vnuknutia tych pribehov. A kazda kniha v Pisme ma svoje zaradenie, ci je historicka,telologicka, a pod 🙂 Ked ludia nerozumeli ani kam odchadza na noc slnko, ako ich mohol Boh ucit o evolucii a stvoreniu? 😀 Boh daval co sme schopni prijat v kazdom veku. A mam vela kamaratok co prestali v 16 ci 19stich s masturbaciou a pohlavnimi roskosami, lebo uverili v Boha 🙂 a teraz su stastnejsie, a mna vlastne k tomu ties priviedli.

    Nechcem Vas presviecat co je pravda co nie je, Ja to sam neviem. Len poviem co zazivam. Co sa “uz” drzim Katechezy,a je to tazke, som stastnejsi. Po veceroch nemasturbujem za P, ale mam cas na dobrovolnictvo, na studium a moje vztahy uz nie su o tom “dostat a zabavit sa” ale pomoct a potesit. Uz my nebehaju oci po dekoltoh a pozadi ci su na zakusnutie…ale po ociach,ci su stastne. Ja som spokojny 🙂 Ja si myslim ze pokoj je viac ako chvilkove rozkose nech su hocijake.

    Prajem i Vam najst pokoj.
    amen 🙂

  39. hlasim sa ku katolikom | 22. októbra 2014 at 14:00 |

    tych smile som nechcel dat tak…eh, no snad to nevyzera pometene .

Leave a comment

Your email address will not be published.


*