„Náboženstvo už nestačí“

vraví svojím fanúšikom na facebooku dalajláma.

Dalajláma, hlava tibetského budhizmu a jeden z hlavných súčasných náboženských vodcov, má na facebooku 4,3 milióna fanúšikov. 10. septembra 2012 uverejnil na svojej stránke toto vyhlásenie:

„Všetky veľké náboženstvá, stavajúce na láske, súcite, trpezlivosti, tolerancii a odpúšťaní, vyzdvihujú vnútorné hodnoty. Skutočnosti súčasného sveta však svedčia, že základné náboženské etiky už nestačia. Preto som čím ďalej tým presvedčenejší, že prišiel čas, keď treba nájsť cestu, ako myslieť o spiritualite a etike mimo náboženstva.“

Christian Piatt dal svojej odpovedi na blogu nadpis „Praje si dalajláma koniec všetkých náboženstiev?“ a pokračoval:

„Stáva sa bežne, že filozofi, ateisti, ba dokonca aj nábožensky cítiaci ľudia na okraji svetonázorových systémov volajú po serióznom prehodnotení situácie. No keď to povie dalajláma, zarazí mi to dych a kladiem si otázku, či tento postkresťanský smer uvažovania, ktorým sa už dlho uberáme na Západe, nie je ešte väčším trendom a nestáva sa globálnym zeitgeistom – duchom doby.“

Hufington Post upozorňuje, že tento text je vlastne výťahom z minuloročnej knihy dalajlámu, nesúcej názov „Pomimo náboženstva: etika pre celý svet“, v ktorej stojí, že pri riešení súčasných problémov je sekulárna etika dôležitejšia ako organizované náboženstvá.

Niektorí blogeri uvažujú o tom, že pod sekulárnou etikou myslí dalajláma vedu – pole, o ktoré tento nositeľ Nobelovej ceny mieru prejavuje záujem už roky.

George Dvorsky napísal na i09:

„Dalajlámova rada mi pripadá familiárna – je ozvenou pocitu, ktorý som mal pri čítaní spisov Sama Harrisa, tvrdiaceho, že veda má odpovede na morálne otázky, čo jej teisti radi odopierajú a vedci veľmi neprotestujú. Dalajláma sa nevyhýba vedeckej diskusii a osobitne ho fascinuje neuroveda o vyšších funkciách mozgu. Je veľmi ľahko možné, že jeho myšlienky sa blížia Harrisovým.“

(Lauren O’Neil, Your Community Blog, CBC News, 13. 9. 2012)

10 Comments on "„Náboženstvo už nestačí“"

  1. Sam Harris sa v skutočnosti dal na budhizmus, resp. praktizuje budhistické meditácie. Osobne v tom nevidím problém hoci je ateista, pretože budhizmus nie je náboženstvo, ale ateistická filozofia. To až keď sa pomiešala s hinduistickými prvkami vzniklo z toho dačo nechutné preplnené obradmi, idiotskými božstvami a all that jazz. Pokiaľ nenatrafí človek na šialeného guru alebo nezalezie na zvyšok života do jaskyne (kde je ľudstvu nesmierne užitočný), tak také meditácie nie sú na zahodenie, mám s nimi pozitívne skúsenosti, je to vlastne človek sám so sebou a so svojim vedomím, a to je to, čo Harrisa na budhizme zaujalo.
    Čo sa týka vedy a morálky, Harrisov názor zdieľa aj filozof a historik Richard Carrier, ale priznám sa, nevenovala som sa tejto záležitosti bližšie. Carrier mi je bližší ako historik.

  2. V úvode je zdôraznené, že o aký druh budhizmu ide. Tibetský budhizmus asi ťažko možno považovať za ateistickú filozofiu. Je to jednoznačne náboženstvo.

  3. Hej, Dalajlama je hlavou tibetskeho a to je otrasne zohyzdena filozofia budhizmu. To je uz nabozenstvo. No ako sa vravi, ten Budha ak to vidi, moze sa v hrobe krutit. Harris sa venuje asi inemu, ako sa mu venoval aj Erich Fromm. Budha hlasal ze boh{Boh neexistuje a obrady su preto o nicom. Len tolko Lemmy.

  4. Na Wikipédii je budhizmus v téme Náboženstvo zaradený medzi neteistické náboženstvá, kam patria i: džinizmus, konfucionizmus, scientológia a taoizmus. A v téme o budhizme sa píše:

    „Čistý budhizmus sa niekedy považuje za formu džnánajogy. Budhizmus je náboženstvom bez Boha alebo bohov významne odlíšených od ľudstva, podľa niektorých názorov teda ani nejde o náboženstvo.“

  5. Zdravím Lemmy, že som taká smelá, aký máte názor na budhizmus Vy? Nemyslím teraz tú “dovrzanú” verziu prepchatú hinduistickými hlúposťami. Pekný deň

  6. Nepoznám „nedovrzaných“ budhistov.

  7. Ja hej.

  8. No aby som to upresnila, skor ludi co ich zaujali Budhove myslienky v pozitivnom zmysle. Ale ja som sa Vas pytala na to ucenie, nie na ludi.

  9. Načo hovoriť všeobecne o nejakej teórii. Hovorme o konkrétnych ľuďoch, čo hovoria o tom. Ako sa vyjadrujú, myslia, čo hovoria. Čo povedali. To má význam. Rozoberajme tých budhistov, ktorí svoje učenie šíria napríklad na internete. Podľa sčítania sa nedá zistiť, koľko takých budhistov je na Slovensku. Naše ministerstvo nemá potrebu sa budhistami zaoberať, podobne ako sa nezaoberajú ani moslimami. Iba ak do takej miery, že im zákonmi v čomsi budú brániť.

  10. Dnes som si prečítal:

    Mimochodom, fascinuje ma súčasná fascinácia západného sveta východnými náboženstvami, ktorých nihilizmus a dôraz na nirvánu sú prebalené pre západniarov do podoby terapií a banálne frázy a tautológie sa vydávajú za múdrosť.

    Branislav Dudáš: Náboženstvo všetko zničí

Leave a comment

Your email address will not be published.


*