Komentár k 11. septembru 2001
Richard Dawkins
Trivializujem nevysloviteľné zlo? To by bol pravý opak môjho úmyslu, ktorý je smrteľne vážny a zakladá sa na hlbokom smútku a zúrivom hneve. Pokúšam sa upozorniť na slona, ktorý je v miestnosti, ktorého však zo zdvorilosti – alebo z pobožnosti – nikto neberie na vedomie: náboženstvo, a osobitne znehodnocujúci účinok náboženstva na ľudský život. Nemyslím na zneváženie života druhých (hoci aj to by som tu mohol spomenúť), ale na znehodnotenie vlastného života. Náboženstvo učí nebezpečný nezmysel, že smrť neznamená koniec.
Ak smrť znamená koniec, dá sa očakávať, že rozumná bytosť si bude vysoko vážiť svoj život a nerada ho vystaví riziku. Toto robí svet bezpečným miestom a aj lietadlo je bezpečnejšie vtedy, keď jeho únoscovia chcú prežiť.
Opačným extrémom je situácia, keď značný počet ľudí získa presvedčenie, povedzme, keď ich presvedčí ich kňaz, že smrť mučeníka je ako stisnúť gombík do hyperpriestoru a preletieť tunelom do iného univerza. Takéto myslenie môže urobiť zo sveta veľmi nebezpečné miesto najmä vtedy, keď dotyční uveria, že to druhé univerzum je raj po úniku z útrap tohto sveta. Pridajte k tomu sexuálne prísľuby, ktorým sa uverí – nech sú ako smiešne a pre ženy urážlivé – a niet sa čo čudovať, že naivní a znechutení mládenci sa húfne hlásia za kandidátov pre samovražedné akcie.
Niet pochýb, že mozog samovraha postihnutého myslením na posmrtný život je naozaj nebezpečnou zbraňou obrovskej sily. Dá sa porovnať so šikovnou raketou a jej riadiaci systém je v mnohých ohľadoch lepší ako najpremyslenejšie elektronické mozgy, ktoré sa dajú kúpiť. Pre cynickú vládu, organizáciu alebo duchovenstvo je však veľmi lacný.
Naši lídri opísali nedávne hrôzostrašné udalosti slovami bežných klišé: nezmyselná zbabelosť. Prívlastok nezmyselné by sa dal použiť pri vandalskom poškodení telefónnej búdky. Nepomôže nám však pri úvahe, čo sa to stalo v New Yorku 11. septembra 2001. Tí mladí ľudia neboli nerozumní a iste neboli ani zbabelí. Naopak, mali dostatočne výkonné mozgy spárené so šialenou odvahou a úžasne by nám pomohlo, keby sme vedeli, kde sa nabrala ich odvaha. Vzchádzala z náboženstva.
Samozrejme, náboženstvo je aj podhubím, na ktorom vznikajú rozbroje Stredného východu, na prvom mieste motivujúce použitie tejto smrteľnej zbrane. Ale to je iná záležitosť a teraz sa ňou nezaoberám. Mne ide iba o zbraň. Naplniť svet náboženstvom, resp. náboženstvami abrahámovského typu, je ako rozhádzať po ulicich nabité pušky. Nečudujte sa, ak sa z nich strieľa.
Prameň: Richard Dawkins, Design for a Faith-Based Missile, skrátené podľa Free Inquiry 22/1/2002. Uverejnené aj v denníku Guardian (Londýn). – Preložil Rastislav Škoda
Be the first to comment on "Dizajn rakety založenej na viere"