Rastislav Škoda
Radomír Malý uverejnil 17. 2. 2012 na EUportáli článok „Cirkev a nové fakty o Giordanovi Brunovi“, ktorý je samá nepravda a skrivená polopravda o upálenom mučeníkovi, pred ktorým sa skláňa celý kultúrny svet.
Napísal: „Když mu v tom chtěl převor kláštera zabránit, zavraždil jej a hodil do Tibery, jak uvádějí svorně Konrád Kubeš ve své Apologetické abecedě (heslo: Bruno) i John Bossy. Za tento delikt, jednoznačně kriminálního charakteru, byl hledán církevní inkvizicí i světskými soudy po celé Evropě.“
Začnime s „novými faktmi“. Jediné dva literárne údaje, na základe ktorých by sa dala posúdiť odborná hodnota článku, sú mená Konrád Kubeš a John Bossy.
Jezuita Konrád Kubeš žil v rokoch 1890 – 1967 a citovaný zdroj Apologetická abeceda (podtitul publikácie Se štítem pravdy) zostavil v roku 1946.
Stojí tam: „V 15. roce vstoupil k dominikánům, brojil proti autoritě, obžalován z kacířství, hodil prý svého žalobce do Tibery a utekl z řádu.“
Táto veta sa nedá nazvať novým faktom, pretože bola napísaná v roku 1946! Jej autor K. Kubeš neuvádza prameň povesti či výmyslu, že Bruno niekoho hodil do Tibery. Povesti, pretože takúto kvalitu dáva údajnému „faktu“ slovko „prý“, po slovensky „vraj“. To je to isté ako Jedna pani povedala. Citoval za 66 rokov od tých čias nejaký historik túto vetu? Nenašiel som vo vyhľadávači ani jedného. Rád sa nechám poučiť.
Možno ste si však všimli nehoráznosti, ktorej sa p. Malý dopustil pri citovaní. Pridal údaj, že Bruno predstaveného kláštora pred hodením do Tibery „zavraždil“, čo K. Kubeš nenapísal. Na základe tohto výmyslu v ďalšom texte básni a nazýva Bruna kriminálnym zločincom, vrahom a konfidentom, ktorý má na svedomí vraždu svojho predstaveného a desiatok katolíckych kňazov. Vymýšľa, že ho za to hľadala cirkevná inkvizícia aj svetské súdy a že bol právom odsúdený.
Sme nútení konštatovať, že údaj K. Kubeša nie je hodný dôvery a že p. Malý ho interpretuje neprípustne.
John Bossy sa narodil v roku 1933 a dostal jezuitskú výchovu; pôsobil ako historik v Londýne, Belfaste, Princetone a od roku 1979 na univerzite v Yorku (Anglicko), kde je dnes emeritným profesorom. V roku 1991 vydal knihu Giordano Bruno and the Embassy Affair, v ktorej bez historického podkladu, ale vyzbrojený úžasnými historickými vedomosťami po spôsobe napínavej detektívky vyslovil teóriu, že Giordano Bruno počas svojho pobytu na francúzskom vyslanectve v Londýne v rokoch 1585 – 1587 špehoval pre sira Francisa Walsinghama, prvého ministra kráľovnej Alžbety, katolíckych sprisahancov, verných škótskej kráľovnej Márii Stuartovej, popravenej v roku 1587. Len málo serióznych historikov považuje túto prácu detektíva za skutočne dôležitú, no Bossyho dobové zápletky a špekulácie našli mnohých čitateľov.
Nemám k dispozícii originál knihy a vyhľadával som na internete dve hodiny – robím to rád a mám určitú prax. Nenašiel som však pod heslom John Bossy v desiatkach referátov o jeho knihe ani jednu vetu, spomínajúcu „vraždu“ nejakého priora Giordanom Brunom. Údaje o jeho špionážnej činnosti s morom krvi, či už pochádzajú z pera Bossyho alebo Malého, mi pripomínajú dnešné špionážne romány a filmy o KGB – mnohých nadchýnajú, pre mňa nemajú cenu. Prežil som tú dobu a čítal som Solženicyna. Bolo to strašné, ale nie tak, ako to opisuje p. Malý.
Pre nás je dôležité, že trúbi na poplach a vymýšľa si vlkov, ktorí kradli ovce pred 23 rokmi. To nie sú „nové fakty“: nie sú ani nové, ani fakty. Kresťan katolík, prečo to robíte?
* * *
Podrobný životopis Giordana Bruna sme uverejnili v ZH č. 26, Štyri storočia od zavraždenia Giordana Bruna, júl 2001.
Co sa tyka Johna Bossyho, napisal okrem tejto historickej detektivky Giordano Bruno and the Embassy Affair, v prestiznom nakladatelstve univerzity v Yale, a podklad tato publikacia v historickych faktoch ma, sice sa agenta Fagota nepodarilo doposial uspokojivo identifikovat, niektore indicie naznacuju, ze nim mohol byt Bruno. Okrem tejto trosku senzacnejsieho literarneho pocinu vydal serioznu historicku publikaciu Krestanstvi na Zapade, ktoru si mozeme precitat aj v ceskom preklade vdaka univerzitnemu vydavatelstvu Karolinum, ktoru ocenuju ako prelomovu a velmi hutnu a obohacujucu takmer vsetci historici, zaoberajuci sa dejinami krestanstva v obdobi 1400-1700. Tuto ultrakatolicku legendu, sirenu historikom Radomirom Malym na zaklade denunciacie jeho byvaleho mecenasa Moceniga pred inkvizicnym sudom v Benatkach z dosluchu, a nedolozenu ziadnymi archivnymi zaznamami v mestskych ciernych knihach v Neapole alebo v Rime o udajnej vrazde predstaveneho hodenim do Tibery som vyvratil v diskusii k mojmu clanku:
.
Giordano Bruno – Martýr vedy a rozumu
http://katkryptolog.blogspot.com/2011/11/giordano-bruno-martyr-vedy-rozumu.html
.
Aby k tomu bol lahsi pristup a dostupne aj historicke pramene, z ktorych som cerpal, celu otazku ohladne Giordana Bruna ako „vraha“ som vlozil ako samostatny blog:
.
Bol Giordano Bruno vrahom?
http://katkryptolog.blogspot.com/2012/02/bol-giordano-bruno-vrahom.html
.
Týmto príspevkom by som chcel upozorniť na zmenu situácie, ktorej došlo pri diskusii s p. historikom Malým pod jeho článkom o kritickom zhodnotení trojdielneho seriálu o Rímskej inkvizícii, ktorý uvádza Česká televízia na svojom druhom kanáli v rámci cyklu Mýty a fakta historie. Prípadných záujemcov chcem upriamiť na to, že celú diskusiu si môžete pozrieť tu:
.
Inkvizice opět na tapetě!
http://cirkev.wordpress.com/2012/02/28/inkvizice-opet-na-tapete/
.
Rovnako som aj pozmenil niektoré údaje v mojom blogu o Brunovi a jeho nespravodlivom obvinení z vraždy „predstaveného“ a v diskusii upresnil niekoľko informácií.
.
Tak sa mi po dlhšej dobe podarilo niečo viac napísať aj na tému, či Giordano Bruno bol naozaj udavačom tajných katolíkov v Anglicku pre šéfa tajnej služby sira Walsinghama, za vlády Alžbety I. Či je historicky korektné toto vehementne a bez akýkoľvek zábran tvrdiť, o tom už podáva, ako nesmelo dúfam, že presvedčivú odpoveď môj článok na blogu.
.
Bol Giordano Bruno udavačom?
http://katkryptolog.wordpress.com/2012/03/27/bol-giordano-bruno-udavacom/
.