Nová kniha: Čas pekelných ohňov

Peter Sever

Viliam Apfel: Čas pekelných ohňov. Procesy s bosorkami na Slovensku (1506-1766), vyd. Rak, Budmerice 2001.

Z recenzie Petra Severa v Literárnom týždenníku (č.42/2001) vyberáme: Je to kniha o inkvizícii, ktorá síce zmeškane, až v rokoch 1506-1766, zasiahla Slovensko, ale aj tak ho škaredo poznačila. Myšlienka bosoráctva pochádza z povier, ktoré sa pokúšajú vysvetľovať zlo vo svete ako dielo diabla, Satanáša a jeho prisluhovačov, bosorákov a bosoriek.

Apfel však správne podčiarkuje, že právny základ inkvizície má na svedomí bula rímskeho pápeža Inocenta VIII., ktorej text sa stal súčasťou Kladiva na čarodejnice, knihy, ktorá bola vlastným návodom na zaobchádzanie s bosorkami. O zlopovestnosti tejto buly sa čitateľ môže presvedčiť aj sám, je v knihe uverejnená v plnom znení. Takto dostali sudcovia a najmä teológovia do rúk zbraň pre svoje nečisté praktiky prenasledovania ľudí, ktorí boli v opozícii ani nie tak voči inkvizičným postupom, ako skôr proti dogmám cirkvi. No procesy boli často len prejavom boja o moc a majetky.

Na základe štúdia zachovaných materiálov opisuje autor všetky štádiá procesov, ktoré sa odohrali na Slovensku. Citátmi z dochovaných výsluchov postihnutých ľudí dokladá ohavnú tvár inkvizície. Veľmi zaujímavá je skutočnosť, že prenasledovanými obeťami boli predovšetkým ženy, primerane k svojmu stavu vlastne jednoduché a robotné príslušníčky chudobných vrstiev. Autor je miestami až lakonicky stručný, čo je pôsobivé, okrem jediného prípadu, keď rozsiahle cituje autentickú výpoveď mučenej Judy Peliosonovej: Juda spočiatku všetko zapiera, ale zlomená mučením prizná, že je striga, že dokonca obcovala s diablom. Je otázka, či toto priznanie vzišlo z jej fantázie, alebo jej ho vložili do úst mučitelia. V rade procesov hrá neslávnu úlohu mesto Krupina, kde bolo najviac inkvizičných procesov a popráv.

Nakoniec autor varuje, že v niektorých hlavách dodnes vládne temno stredoveku a pretrvávajú rôzne povery. Kniha je hodnotným obohatením slovenskej literatúry faktu.

53 Comments on "Nová kniha: Čas pekelných ohňov"

  1. Na Slovensku bola Inkvizícia? Prekvapivé. Nechcete odvolať toto klamstvo? Sekulárni humanisti by nemali klamať.

  2. A Vy si myslíte, že na Slovensku bol s tou kresťanskú lásku preukazujúcou ustanovizňou pokoj? Že tu RK cirkev nerobila poriadky?

  3. Nerozumiem ,Karla, prečo na mňa útočíte.
    Za prvé: Je neslušné odpovedať na otázku protiotázkou. Myslím si, že na rozdiel od diskusií na Azete alebo Sme si pán Škoda chválihodne vytvoril atmosféru slušnej a vecnej diskusie, nekazme tento priam výnimočný úkaz v slovenskom internetovom prostredí charakterizovanom až príliš často vulgárnosťou a zlomyseľnosťou.
    Za druhé: Vaša reakcia mi pripomína starý známy vtip, v ktorom americkí vládni predstavitelia kritizovali nedemokratické obyčaje v Sovietskom zväze. A reakcia bola obdobná tej Vašej: Vy diskriminujete černochov.

    Dožadujem sa vysvetlenia. Odkiaľ máte tvrdenie, že na Slovensku bolo Invizícia. Dôkazné bremeno je na Vašej strane.

  4. „Ani niekdajšie Uhorsko nebolo výnimkou, hoci tu sa pohony na čarodejnice organizovali neskôr a nedosahovali také rozmery ako v západnej Európe. Na Slovensku súdili, mučili, stínali a pálili strigy v Bratislave, Komárne, Šamoríne, Trenčíne, Trnave, Štítniku a v ďalších mestách a mestečkách. V množstve procesov a vari aj odsúdených a popravených obetí má však na Slovensku smutné prvenstvo niekdajšie slobodné kráľovské mesto Krupina. Strigy tu upaľovali ešte v roku 1741 a z čarovania obvinenú ženu vypočúvali magistrátom určení inkvizítori aj roku 1744.“

    Služobnice diabla z Krupiny

  5. Ano, NKVD tu zanechalo svoje krvavé odtlačky… Čo? Poburuje Vás niečo? Že by historická nepresnosť? To sme dvaja. No schváľne, či ju odhalíte.
    Inak spomínanú knihu Čas pekelných ohňov mám za chrbtom. Je to pekne a pútavo napísaná kniha. Autor si zaslúži pochvalu aj “tatranku”. Ale tiež si zaslúži, aby smme mu vytkli nejaké tie nepresnosti.

  6. Pán Cibrinka,
    1. Netvrdím že tu bola Inkvizícia, ale že aj tu RK cirkev robila poriadky.
    2. Zrejeme Vaša pamäť má na svedomí, že mi vytýkate dačo, čo ste ešte v apríli sám robil – odpoveď otázkou. Len si spomeňte. A mimochodom, máme ešte nejaké resty, ale keďže som človek trpezlivý, verím že sa Vašich odpovedí dočkám. Ďakujem.
    Ale nechápem prečo práve mne spomínate vulgárnosť a zlomyseľnosť? Ako na Vás útočím? To Vy ma neustále obviňujete z vecí, v ktoré neverím a ktorých sa nedopúšťam.

  7. Ešte k tej Inkvizícii, pán Cibrinka. Dožadujete sa vysvetlenia, ale Vy sám ste na ne skúpy, v našich dávnejších diskusiách ste sa vyhol mnohým odpovediam, čert vie prečo.
    Tá vami velebená Inkvizícia s veľkým “I” – lebo tá mala poslanie samým Bohom zoslané, tu nebola, ale boli tu jej praktiky. O Krupine sme sa učili na základnej škole.
    Neprajem si, aby ste ma obviňoval z hlúpostí a výmyslov. Inak si s Vami ozaj nemám čo povedať, resp. napísať.

  8. Prepáčte moju pamäť, Karla. Pripomeňte mi tú otázku.
    Píšete, že velebím Inkvizíciu. Kde? Ako? Čím?
    Ak niekto obviní Vášho syna z pedofílie, (krivo zdôrazňujem), a vy ho budete brániť, bude to obrana pravdy alebo budete obranovať pedofíliu?
    P.S. Kedy ste chodili na základnú školu?
    P.S.2.: Nuž netuším, prečo ako ateistka na pomoc voláte čertov a voláte Boha. Pochválil som pána Škodu, že jeho fórum je radosť čítať, a dokonca nielen moje príspevky, čo je pomaly už vzácnosť na internetových fórach u nás, a Vy si to vztiahnete na seba. Nuž aj Vás musím pochváliť, aspoň za ten excelentý pravopis. A za to ostatné Vás naozaj nepoženiem na hranicu do Krupiny.

  9. Pán Cibrinka, dneska už extra špeciál píšem pre Vás druhýkrát – NIE SOM ATEISTKA. Ale stačí len čítať, nič viacej. Dobrú noc

  10. Joj, pardon, k tej Inkvizícii, dakedy ste mi napísal že sa o nej vyjadrujem ako všemohúca, alebo dačo také. Že tomu nerozumiem. Už niekoľkokrát som sa Vás pýtala, čo Vy na ňu hovoríte. A od marca stále nič. Asi je pre vás nedotknuteľná, tak ako sama RK cirkev.
    A kde volám Boha? Čítam to dookola a nič.
    A vek neprezradím.

  11. Karla,veď sa nečertite. Ja označenie “ateistka” nepovažujem za urážku.
    Kde spomínate Boha? No tu predsa, citujem Vás:
    “Tá vami velebená Inkvizícia s veľkým “I” – lebo tá mala poslanie samým Bohom zoslané, tu nebola…”
    Neviem,Karla, na čo narážate. Nezvyknem urážať diskutujúcich, nie je to môj štýl. Ja nie som historik, netrúfam si niekoho urážať a znevažovať,keďže radšej načúvam.
    Inak je zaujímavé, že na Slovensku,presnejšie na území,ktoré dnes patrí pod zákony Slovenskej republiky, sa dovolávali zachovania tzv. čarodejníckych procesov skôr zemepáni ako cirkev. A tiež je zaujímavé, že do Krupiny zvyklosti čarodejníckych procesov priniesli z vyspelej protestantskej Európy “investori nemeckí” a obeťami boli bez výnimky (?) – Slovenky.
    No a teraz tú otázku poprosím.

  12. Pán Cibrinka, nečertím sa, ale keby jazzovému trubkárovi povedali dychovkár, asi by nebol nadšený (nič proti jednému ani druhému štýlu nemám). Ani nevravím, že označenie ateista je urážkou. Naopak, často poctou.
    Nenarážam na nič, iba sme mali v minulosti debatu o Inkvizícii a vy ste sa napokon nevyjadril, hoci som Vás viackrát nielen žiadala, ale aj prosila.
    Toho Boha som spomenula preto, lebo tak mi bola teologicky vysvetlená problematika tejto inštitúcie. Z mojej strany teraz čistý sarkazmus. A čert? Ach kiežby boli, keď si ich už kresťania vymysleli, aspoň pre nich keď ich chcú mať.
    PS: Boha ani čerta som na pomoc nevolala. Dobrú noc, prípadne dobré ráno či deň. KW

  13. Cibrinka | 20. júna 2012 at 7:37 |

    Dobre Karla. A teraz tú otázku, rád by som ju zodpovedal, ale najprv ju musíte položiť.
    Už Vás o to žiadam 34567876543. krát …

  14. Polozila som ju viackrat v aprili. Ako Vy vnimate Inkviziciu a jej pociny. Prepacte, nemam tu diakritiku, som v praci a piseme len v anglictine

  15. Inkvizíciu sa snažím vnímať pravdivo. So všetkým dobrým i zlým, čo je s ňou spájané. Iba pravdu.
    Okrem toho zlého treba mať na pamäti, že od čias inkvizície do moderných čias zostalo vďaka inkvizičným procesom právo na obhajobu a nutnosť vypočúvať svedkov. Iste šlo o justičné vraždy z dnešného pohľadu. Treba však vnímať celkový kontext tej doby a aj všeobecné svetonázorové presvedčenie, vzdelanosť. Tiež je pravdou, že Inkvizícia bola nielen nenávidená,ale aj obľúbená a má svoj podiel na boji proti poverám a viere v prírodné náboženstvá. Tragédiou boli prepracované nauky o diabloch, ktoré roztočili špirálu povier a poverčivosti,podozrievania a intríg.Vo veľkej časti prípadov boli udavačky ženy. Inak je zaujímavé, že na počiatku šlo o udania medzi šľachtou, často na najvýších postoch (pre boj o moc). Inkvizícia taktiež zachránila gigantické množstvo ľudí pred lynčovaním. Práve pre pretrvávanie barbarských zvyklostí národov príchodzivších do Európy v dobe sťahovania národov. Do tohoto chaosu a bezprávia prichádza Inkvizícia a navádza poriadok a disciplínu. Takže sa vynára otázka, či by pohanský svet so surovými pohanskými rituálmi a vraždami bez Inkvizície bol lepší? Skúška vodou, narážanie na koly, upaľovanie neboli neznáme praktiky pre nekresťanské národy. Majme na pamäti, že synonymom spravodlivosti pre tú dobu, mimokresťanskú, bola vražda zo cti, boj na život a smrť, krvná pomsta, mučenie, zaklínadlá… Do takéhoto priestoru prichádza Inkvizícia s tribunálmi,ktoré zabezpečovali aspoň teoretickú šancu na spravodlivejší proces ako bola vražda zo svojvôle vladára. Osud bežného človeka bol totiž v absolútnej moci panovníkov.
    To, čo pranierujem, u ateistov, je nadsadzovanie čísiel obetí Inkvizície až na desiatky milionov,pričom obetí bol nižší, než počet obetí za jedno dopoludnie bitky pri Waterloo – a to je už Napoleon a osvietenstvo.
    Odsúdenie si iste zaslúžia tí cirkevní,náboženskí ale aj svetskí stúpenci čarodejníckych procesov,ktorí naliehali na ich zachovaní aj napriek predloženiu dôkazov, že sú tieto procesy nevyhnutné a ospravedlňovali to akousi nevyhnutnou kresťanskou ostražitosťou.
    Kdesi som čítal, že upálenia svojich odporcov sa dožadoval aj Ján Hus,miláčik medzi sekulárnymi humanistami.
    To najhanebnejšie je však ponímanie dneška a používanie tých tragických udalostí na náboženskú diskrimináciu dnešných kresťanov ako aj ospravedlnovanie vraždenia kresťanov v Iraku či Egypte tvrdením, že si to dnešní tí kresťania zaslúžili, lebo v stredoveku to robili kresťania iným. Do tohoto protikresťanského ťaženia zapadá aj hanebné odmietnutie podpísania memoranda odsudzujúceho násilie tzv.humanistami z SaS, ktorí takéto memorandum podmienili schválením sexuálno-deviantných praktík a požiadaviek gejaktivistov.

  16. rastislav | 20. júna 2012 at 11:46 |

    K Cibrinkovi z 20. júna o inkvizícii:
    Dosť bolo tejto záplavy smiešností, inakšie to neviem nazvať, nad ktorými sa dá len usmiať. Ja rozmýšľam nad každým slovom na Vašu adresu, chcem byť slušný a vy chrlíte zo seba nezmysly a urážky v sekundovom takte – dnes za 3,5 hodiny sedemkrát! Dosť ich bolo. Čitatelia čakajú rozumné príspevky a nie mlátenie slamy, čomu na svojej webstrane beriem slovo.
    Rozbor Vášho komentára vydá na článok pre ZH – Prečo Vy neskúsite napísať niečo ucelené?

  17. Pán Rasťo! Urážky? Kde? Žiadnu nevidím.

  18. Uvedte zdroj kde sekularni humanisti schvaluju vrazdenie krestanov a potom sa mozme bavit dalej

  19. “Is there so much love in the world that we can afford to discriminate against any kind of love?”
    Mychal Judge

  20. Lži.
    .
    1. Inkvizícia je cirkevný súd Rímskokatolíckej cirkvi. Tento súd prebiehal podľa určitého zákonného poriadku. Napríklad, že museli byť prítomní traja právnici (ukončená univerzita) alebo, že mučenie sa nepoužívalo na priznanie viny.
    .
    2. Inkvizícia nikdy na Slovensko nebola pozvaná. Všetky spomínané súdy s bosorkami sa diali na svetských súdoch – väčšinou mestkých. Často bez právnikov, bez obhajcov.
    .
    3. Treba si uvedomiť aj fakt, že väčšina miest na Slovensku bola v tom čase protestanstká a po následnej rekatolizácii bol vzťah k cirkvi veľmi chladný.
    .
    Neobviňujme cirkev z upaľovanie bosoriek. Boli naozaj naši predkovia, ktorí boli tak zadubení, že upaľovali bosorky.

  21. Richard,

    ako ktosi ci svedok ci hocikto mohol dokazat alebo vyvratit suloz s certom… Taketo veci sa tam riesili uplne na posmech rozumu.
    Bula proti carodejniciam… Tie nikdy neexistovali, neexistuju ani nebudu. Cize Inkvizicia riesila dolezite skutocne veci chcete povedat. K comu to Kladivo na carodejnice asi tak bolo. Aby sa nasli. Len keby vlastne skutocne dake boli. Ako vidiet tento cirkevny sud riesil skutocne problemy sveta. Preco to dneska uz nerobi to ma fakt zaujima
    Protestanti boli tiez riadne trhli, to je fakt.

  22. Este ma tak napadlo ze Bruno bol medzi prvymi co mal na jazyku piercing ale vela bab na to nezbalil lebo ho hned zmarnili
    Pekne praktiky ludi cirkvi
    Len skoda ze z celej cirkvi nikto nepohol rozumom a nepovedal vsak ocujte ludia bosorky nie su. Zial v tej knihe knih Boh dosvedcuje ich existenciu a kaze ich vrazdu, takze k comu teraz to vylepsovanie image
    Ved co bolo to bolo

  23. Cibrinka | 9. júla 2012 at 9:32 |

    Jana S.
    Citujem Vás: “Len skoda ze z celej cirkvi nikto nepohol rozumom a nepovedal vsak ocujte ludia bosorky nie su…”
    O zrušenie procesov s bosorkami sa zaslúžila generácia kňazov a teológov. Tí, ktorí by sa dnes hrdili prívlastkom sekulárni humanisti, ny tých procesoch chceli profitovať aj naďalej. Aj pre takéto šírenie klamstiev, aké tu prezentujete, je označenie ateista v spoločnosti, žiaľ, synonymom hlúposti a extrémizmu. Ja osobne nesúhlasím s takýmto hodnotením ateistov. Dnes sa títo ateisti snažia očistiť od gigantického množstva obetí ateizácie mnohonásobne prevyšujúcej obete inkvizičných procesov a preto sa nazývajú sekulárnymi humanistami. Staré mrchy v novom kožuchu. Hlúposť a nenávisť je lepšie lokalizovateľná.

  24. Pán Cibrinka:
    Váš Boh potvrdzuje existenciu bosoriek vo svojom neomylnom večnom Slove. Obráťte sa prosím preto aj na Neho, má v tom prsty. Ak v Neho veríte a veríte aj v jeho Slovo, a že v to jeho Slovo verili aj jeho kňazi a teológovia, museli podľa nich existovať aj bosorky. Ten Váš Boh ich tam káže zabíjať. Z toho tuším vyplýva, že s bosorkami začali veriaci, alebo lepšie povedané, Váš vlastný Boh, už pred pár tisíc rokmi.
    Neviem nič o tom, že by dakedy ateisti verili v bosorky a diabla a že by ateisti kvôli bosorkám a diablom dakoho zabíjali.
    Takže podľa Váš dnešní sekulárni humanisti sú tí, ktorí kedysi vraždili bosorky, len sa inak volajú.
    Exorcizmus rímsko-katolícka cirkev “vyučuje” dodnes. Na tzv. univerzitách, to je už iná diagnóza. Vaša chorobná nenávisť voči ateistom je obdivuhodná.

  25. Hlúpa veta:

    Aj pre takéto šírenie klamstiev, aké tu prezentujete, je označenie ateista v spoločnosti, žiaľ, synonymom hlúposti a extrémizmu.

    Nezvyknem šíriť hlúposti, s ktorými sa nestotožňujem. Také hlúpe myšlienky sa môžu objaviť leda tak v hlavách bigotných fundamentalistov.

  26. O zrušenie procesov s bosorkami sa zaslúžila generácia kňazov a teológov.

    Čo si navarili, to si aj zjedli!

    Skôr platí:

    Za vznik procesov s „bosorkami“ sa „zaslúžila“ generácia kňazov a teológov.

  27. V spoločnosti starého režimu je posadnutosť diablom kultúrne kodifikovaným výrazom toho, čo psychiatri konca devätnásteho storočia opísali ako hystériu. Oficiálnu podobu exorcizmu, ktorý mohli vykonávať len kňazi, stanovil Rímsky rituál vydaný roku 1614 rímsko-katolíckym šéfom Pavlom V.

  28. Mne je tiež čudné že pán Cibrinka ateistov dokonale zhodí a pritom ale tvrdí, že on ich zasa ako takých hlupákov nevníma, hoci sú to mrchy, hlúpe a nenávistné. Veľmi zaujímavý názor, taký bipolárny.
    Azda sú ateisti ako synonymom hlúposti ponímaní v jeho cirkvi – čomu verím – mňa dokonca nazval jeden kňaz pankhartom len preto, že moji rodičia nie sú zosobášení v kostole. Zaujímalo by ma synonymum pre tohto šíriteľa Ducha Svätého, ktorý ma tak krásne otituloval lebo som nesplnila sväté kritériá.

  29. Ja už len čakám kedy Cibrinka napíše, že aj za pomenovaním Židov “Kristovi vrahovia” vlastne stáli ateisti a že keď sa Ján Pavol II. ospravedlňoval za mlčanie Vatikánu pri holokauste (a podávanie si rúk s Hitlerom a jeho kamarátmi), ospravedlňoval sa vlastne za ateistov, a ateisti bolí aj tí, ktorí nosili na uniformách nápis Boh s nami a navštevovali kostoly, ako to denníky nacistov zaznamenali. Aj túto idiotskú nenávisť voči Židom vymysleli kresťania, dokonca zodpovednosť Židov vyučujú aj na hodinách náboženstva. Nie všetci, daktorí majú trocha súdnosti, ale poznám školu, kde to učia. Kedysi s tým generácia kňazov a teológov prišla, potom sa vraždilo a vyháňalo, a potom s tým zasa generácia kňazov a teológov odišla. Prišli z mnohým, z mnohým aj odišli. Ale viniť z teologických hlúpostí ľudí ako sú ateisti, to je už naozaj veľa.

  30. Pardon, prišli s mnohým a s mnohým odišli.
    Ešte ma napadlo, koľkých diablov ste dneska pán Cibrinka vyhnali? A koľko väčších zázrakov ako Ježiš Kristus ste urobili? Vopred ďakujem za odpovede. Inak, na tie otázky položené ešte v apríli mi už asi neodpoviete, že? Tuším ste odpovedali iba na jednu, aj to ste sa mi ešte hlúpo posmievali, že ju pýtate po neviem koľkýkrát. To nie je od Vás pekné, ani slušné.

  31. Aby katolícki veriaci nemali pocit, že útočím iba na nich – rozhodne neútočím na dnešných veriacich, iba ak na tých, ktorí zubami nechtami bránia svätú Matičku Cirkev ktorá je bezchybná a ak nespravila dobre, tak neublížila – táto cirkev nebola v podporovaní Hitlera sama. V roku 1941 mu vyjadrila podporu aj Evanjelická cirkev v Nemecku. Myslela na neho v modlitbách. Krásne. Tým nehádžem do vreca všetkých evanjelikov ktorí vtedy žili. moji protestantskí prastarí rodičia riskovali život tým, že u seba ukrývali židovského chlapca, pár mesiacov starého, tvrdiac že je to ich syn. Nemci k nim chodili často. Stačil jeden pohľad malému medzi nohy a ja by som tu dneska nesedela.

  32. Ľudia, uvedomujete si tu, že väčšina z vás sa tu v podstate len háda (a nie debatuje) o tom, že ktorý sú lepší ľudia?

    To je totálna hlúposť. Ľudia sa majú súdiť podla toho ako sa chovajú oni sami, nemôžete predsa odsudzovať celú skupinu, pretože každý jeden človek s tej skupiny je iný niekto dobrý a niekto zlý. A toto sa týka ako kresťanov tak aj židov, tak aj ateistou a tak aj všetkých ostatných.

  33. Aká debata o lepších či horších ľuďoch? Tu sa debatuje o inkvizícii a o tom, že si namýšľali, že existujú bosorky. Boli dobrí či zlí, že upaľovali, mučili, a inak týrali domnelé bosorky len preto, lebo boli posadnutí takou ideológiou?

  34. Ak si dôkladne prečítaš všetky komentáre ,tak si medzi riadkami vsimneš že sa tu ľudia síce bavia o inkvizícií, ale v podstate tu prebieha niečo skoro ako hádka medzi veriacimi a ateistami. Jedny hádžu vinu na druhých.

    Ľudia veď to bolo pred kopu rokmi a boli v tom hrozné zločiny, ale nemôžete súdiť celú cirkev za hroznú “debilitu” vtedajších ludí.

  35. Medzi riadkami nič také nie je.

  36. Emelka, ja nesudim ludi podla toho ci veria alebo neveria v Boha. Jedine co mi vadi je ze veriaci prisli s bosorkami a dajaky veriaci chce zvalit vinu za ich upalovanie na ludi ktori boli ateistami. Toto je totalna hlupost. a ze s bosorkami prisiel sam Boh vo svojom svatom pisme. Inak ludi nesudim podla toho v co veria alebo neveria, pokial to nie je vyslovena stupidnost. A ta hrozna debilita je tu inak dodnes. Staci ked pocas kazne pocujem ako sa knazi vyjadruju o neveriacich ci agnostikoch. Debilita je tu stale.

  37. Cibrinka | 27. júla 2012 at 8:32 |

    Karla a Jana S. Ako sa kňazi (všetci) vyjadrujú o ateistoch? Kresťania nevymysleli bosorky. Inkvizícia má korene na tragickom spojení mýtov pohanských náboženstiev a bludnej demonológii niektorých vplyvných cirkevných predstaviteľov. Najväčším problémom však nebolainkvizícia ako inštitúcia, ale poverčivosť bežného ľudu. To, čo všeobecne vyčítam tzv. nepravým humanistom, sekulárnym, je zavádzanie a klamstvá. Nakoniecvšimnite si hlavičku blogu. Píše sa v nej “proti náboženstvám”. Teda za každú cenu. Za každú cenu vrátane násilia páchaného na kresťanoch, ktoré tu pán Rastislav Škoda nikde neodsudzuje Nie za pravdu, vedu a skúmanie. Lebo na nich sekulárny humanizmus nestojí.Sekulárny humanizmus je synonymom zaujatosti, demagógie, klamstiev a nenávisti. To kritizujem. A v mojich príspevkoch márne hľadáte nenávisť voči ateistom. Nenájdete ju tam. Nuž a preto si túto chýbajúcu nenávisť tak rady domyslíte. Prezraďte mi, kde nazýva ateistov mrchami? Určite vám aj Lemmy so Škodom radi pomôžu. Oni sú na intrigy špecialisti.
    Vtedajšia demonológia pripomína dnešnú ufológiu.

  38. „Určite vám aj Lemmy so Škodom radi pomôžu. Oni sú na intrigy špecialisti.“

    Cibrinka, klamať sa nepatrí.

  39. To bola poklona, Lemmy. Zase ste to nerozoznali?

  40. Cibrinka, už ma to nebaví ako dementnému Vám stále opakovať,že existenciu bosoriek potvrdzuje váš Pán Boh v jeho Večnom Slove. Pohanov z toho vynechajte, váš Otec Nebeský ich káže likvidovať. A kto verí v Bibliu, verí aj v bosorky. A keď ich Boh káže ničiť, tak sa budú ničiť. Poverčivosť si strčte dakde…

  41. “Dnes sa títo ateisti snažia očistiť od gigantického množstva obetí ateizácie mnohonásobne prevyšujúcej obete inkvizičných procesov a preto sa nazývajú sekulárnymi humanistami. Staré mrchy v novom kožuchu. Hlúposť a nenávisť je lepšie lokalizovateľná.”

    Prosím pán Cibrinka, vysvetlite mi to s tými mrchami,koho ste tým mysleli, lebo prvú vetu začínate ateistami ktorí sa ďalej v texte nazývajú sekulárnymi humanistami. Ďakujem.

    Akosi zabúdate, že kresťanstvo – ak sa mu dačo vyčíta, to nie je len Inkvizícia. To je aj strach ktorý cirkvi naháňali ľuďom (a hlavne deťom) nezmyselnými dogmami o pekle a večnom zatratení, to je kolektívna vina Židov, to je aj nakradnuté zlato za ktoré sa stavali chrámy, to je nenávisť medzi jednotlivými denomináciami, to je aj uvažovanie, či vlastne Indiáni sú ľuďmi.

    Prepáčte, je mi to až trápne, ale dočkám sa dakedy tých odpovedí?

  42. Karla…to s mrchami je len prirovnanie. Tak som si spomenul na kamaráta, ktorý podobne okomentoval nový účes svojej manželky.
    Kresťan je nasledovník Krista a nie inkvizítora. Všetko, čo spomínate, je zlyhaním ľudí, nie kresťanstva ako viery v Krista.

  43. Takže nepopierate, že Biblia dokazuje existenciu démonov a bosoriek, že? A to je dôvod, prečo kresťania v ne verili. A asi stále veria, keď sa študuje exorcizmus.
    Ježiš sa rád s takýmito stvoreniami bavil, posielal ich do stád svíň a tým ničil druhým ľuďom súkromný majetok. Mali ho za to tak radi, že ho vyhnali. Majte sa krásne a nečakám, že mi odpoviete, ale zareagujete vyhýbavo. Ako vždy

  44. Vrátim sa k tomu čo písala Karla a na čo Cibrinka reagoval slovami že to bolo zlyhanie ľudí ale nie kresťanstva. Minimálne dve veci boli zlyhaním kresťanstva a to kolektívna vina Židov – to je zakotvené v Matúšovi a Jánovi, rovnako ako nezmyselné tvrdenia voči Židom ako je zákaz liečenia v sobotu, a potom tá viera a strašenie peklom a večným zatratením – to vychádza z Ježišových slov na ktorých stojí kresťanstvo, takže neviem o čom Cibrinka vraví, resp. píše, však si protirečí. Ak niekto verí v Krista tak verí aj v to čo povedal a zákonite to rozširuje. Ak Ježiš strašil peklom a zatratením a robili to ľudia podľa jeho príkladu, nie je to zlyhanie kresťanstva ako viery v Krista. Je to jeho praktizovanie. Ježiš s tým prišiel.

  45. Pardon, za tú tretiu vetu od konca chýba otáznik, to mení totiž podstatu vety.

  46. Hej bolo to praktizovanie krestanstva na zaklade slov Jezisa Krista. Jakepak copak zlyhanie krestanov. Blabol. A ja Jezisovi dakujem lebo hlavne na deti to ma obrovsky pozitivny vplyv / nocne pomocovanie a tak. Dakujem Jezis za ten tzv. pokoj a vecnu neistotu ci tam jeden neskonci

  47. A este odkaz pre Cibrinku / precitajte si konecne Bibliu, tam to mate cierne na bielom, aj demonov, aj strigy, aj kadejake ine bytosti. Pohanov nechajte plavat

  48. A čo je, že v biblii je napisane niečo o demonoch a čarodejniciach?? Ono to nemusí byť myslelné naozaj tak ako to je povedane, je to skôr myslelné na “zlých ludí”. Keď niekto vyvražďuje hovori sa, že mu našepkával démon, no lenže ono to tak je. Snáď nechcete povedať že by mu našepkával Pan Boh. A treba uznať že v biblii je aj pár vecí s ktorými nesúhlasim, lenže bibliu nepísal Boh, bibliu písali ludia tý omylný sú. A okrem toho trestate kresťanou za vyvražďovanie, lenže “bosorky”, alebo ľudia čo boli iný sa vyvražďovali aj predtým. Nepopieram, že najväčšie vyvraždenie bosoriek spôsobili kresťanie, ale musite uznať že aj neveriaci toho majú na rováši dosť. A okrem toho mne sa kvôli náboženstvä práveže zaspáva dobre. Ak si pozriete prikázania je tam napísané nezabiješ. Takže to vyvržďovanie nieje dielom Pána, tak to naňho nehádžte. To ľudia sp ísali niektoré veci v biblii a to ludia vraždili. Len ľudia. Či chcete, alebo nie. Ja viem, že zas napíšete 20 komentárov že nemám pravdu, ale ja si to tak proste myslim.

  49. Milá Emelka, je to jednoduché a stačí jeden komentár. Nemáte pravdu. Tie vraždy káže SÁM BOH. Je to veľmi jednoduché. Postup je nasledovný: chytíte Bibliu, otvoríte a čítate. Pre gramotného človeka ktorý má nervovú sústavu v takom stave, že mu trasenie rúk nespôsobí padnutie knihy z ruky, nie je azda nič jednoduchšie. Nemám viacej čo dodať. Ja na Boha nič nehádžem, ja len čítam, čo robil a čo ľuďom kázal, čo zaznamenali jeho veriaci a jeho ľudia. Takže čítať, čítať a neprevracať Slovo Božie Emelka! Skúste to Emelka, mňa to z kresťanstva prebralo. Biblický Boh je morálny netvor a ak ste Vy lenivá čítať jeho Slovo, nepíšte sem takéto hlúposti, lebo ste daktorým ľuďom len na posmech. Najprv čítajte a potom myslite, inak je vaše myslenie…. nechcem to tak sprosto napísať. Odporúčam portál reasonablefaith cteného teológa Dr. Craiga a on Vám tam vysvetlí, prečo sú vraždy Vášho Pána Boha O.K.a aj Vás vyvedie bez rebríka na povalu. A ešte mi teda vysvetlite, ako to, že Vy zo Slova Božieho viete, čo káže Boh a čo písali len ľudia. Toto mi ešte žiadny veriaci, ani kňaz nevysvetlil. Túto vašu selekciu. Prajem pekný deň.

  50. Žartujete, veď celá biblia je napísaná ľuďmi. Každé jedno slovo. A pokoal viem ľudia sú omilný.

  51. Karla, dajte mi číslo stránky Biblie, kde sa píše, ako Vás zabiť. 🙂

  52. Katolícka cirkev na Slovensku stála veľmi často za odsúdenými čarodejnicami. Katolícka cirkev “odporučila” a svetská vrchnosť odsúdila na upálenie! Podľa Vás, pán Cibrinka, to nie je priama trestna zodpovednosť za stovky vrážd – upálených žien na Slovensku? A aj keby nebola morálna zodpovednosť to určite je! A takáto kresťanská morálka nie je pre mňa vhodná a už vôbec nie ako katolíckou cirkvou preklamovaný vzor kresťanskej morálky do Ústavy EÚ resp. do Lisabonskej zmluvy! Ďakujem pekne za takúto kresťanskú morálku. Nemám záujem. Dnes sa ženy už neupaľujú. Dnes ich katolícki kňazi znásilňujú, takým spôsobom, aby ich ženy neudali na polícii a to nepíšem o sexuálnych trestných činoch katolíckych kňazov PO CELOM SVETE na mladistvých do 18 rokov(státisícky obetí)! Mám pokračovať o iných zločinoch katolíckej cirkvi, pán Cibrinka?

  53. Pán Vlasto prosím pokračujte, ale nie tu. Tu sa nehodí takouto prízemnou diskusiou špiniť tento portál. Všetky krivdy cirkvi, ktoré ste vtesnali do jednej vety, majú zložitejšie a širšie súvislosti a príčiny.
    Môžete aj tu http://tvojoponent.blogspot.sk/2013/06/ad-prelomovy-krok-v-dialogu-medzi.html

Leave a comment

Your email address will not be published.


*