Môže byť rakovina zapríčinená hriechom?

K Nočnej pyramíde 19. 2. 2011

Rastislav Škoda

V diskusii Nočná pyramída odznel názor, že niektoré ochorenia – zlá rozličného stupňa – sú nepriamy dôsledok hriechu. Polojasné mi je to, ak ide napríklad o ochorenie z obžerstva – len si prečítajte, čo o tomto „nie až tak smrteľnom hriechu tela“ píšu redemptoristi na stránke Redemptoristi.sk. Iný by bol asi na mojom mieste uviedol na prvom mieste pohlavné choroby v dôsledku zakázaných pohlavných stykov (kedysi bol najobávanejší syfilis, dnes je to AIDS) a tiež by bol mal polopravdu.

Jeden poslucháč sa priamo spýtal, či je rakovina trest za hriech a dp. Gavenda ma prekvapil svojou biblickou odpoveďou: Áno. Pani Pietruchová síce hneď zaprotestovala proti miešaniu medicínskych a náboženských záležitostí, no dp. Gavenda sa prípadu chytil a rozobral ho: človek sa v živote stretáva s množstvom chemických látok, z ktorých niektoré vyvolávajú rakovinu. Ich používanie je hriech (iba niekedy!) a rakovina je trest (primeraný?) za tento hriech. Na jeho stranu sa pridal aj jeden poslucháč, varujúci pred jedmi vo vode, ovzduší aj mäse; Pietruchová opäť poukázala na rakoviny bez vzťahu k chemikáliám.

Pokračoval som si vo fantazírovaní: ak ochorie na leukémiu dieťa v blízkosti atómovej elektrárne, môžu byť na vine toxické látky v životnom prostredí (rádioaktivita); sú prejavom ekologickej „nerovnováhy“ tohto prostredia, vyvolanej človekom (bažiacim po energii), ktorý sa svojím činom dopustil hriechu proti vôli Božej (zmenil vzhľad povrchu Zeme) a vyslúžil si zato Boží trest.

Viem, že pred kňazom moja námietka proti takejto úvahe neobstojí. Znie: To dieťa predsa nemá s atómovou elektrárňou nič do činenia! Ani jeho otec, ani jeho mama nepracovali ani nepracujú v tejto blízkej elektrárni. Pre kresťanskú cirkevnú jurisdikciu to nie je problém! Veď od Tridentského koncilu v polovici 16. storočia platí cudzí, tzv. dedičný hriech Evy a Adama bez pardonu pre všetkých, čo sa rodia i čo sa ešte len narodia, a ten je oveľa závažnejší, teológovia vravia „smrteľnejší“, ako pár tisíc megawattov atómovej elektrárne. Na jeho odčinenie bola potrebná potupná smrť Božieho syna… dosť, neprehlbuj to!

Teda: ktokoľvek postavil túto atómku, politik, technik, architekt či robotník, zhrešil. Malý Ferko si to odnesie, rozhodol spravodlivý Sudca…

Ešte paradoxnejšie je vysvetľovanie katolíckeho kňaza, ak prevádzkovateľ atómovej elektrárne poukáže na skutočnosť, že leukémia štvorročného chlapčeka pravdepodobne súvisela skôr s jeho zdedeným genetickým problémom, Downovým syndrómom, ako s nemerateľným rádioaktívnym odpadom na poliach okolo atómovej elektrárne. Za aký hriech ktorého pra-, pra-, prarodiča má byť tento chlapček potrestaný smrťou, ak sa mu neposkytne účinná liečba? Leukémie, nie Downovho syndrómu; s tým bude musieť žiť. Verím, že dp. Gavenda uzná, že existuje rad rakovinových ochorení, pri vzniku ktorých hrá úlohu vrodená dispozícia a nie ekológia.

Pri výraze zlo si treba dať pozor. Teológ ním označuje v prvom rade hriech, osobu satana, zlého anjela, diabla a činy, páchané pod ich vplyvom, dnes v prenesenom zmysle slova aj najrozličnejšie spôsoby znečisťovania prostredia a zneužívania prírody; ono to iste má zlé až strašné následky, najmä ak sa preháňa. Obyčajný človek však pod zlom, najmä veľkým zlom v súvislosti s Bohom, rozumie zemetrasenie, požiar, povodeň, vojnu, mor a hladomor, najnovšie terorizmus.

V auguste 2005 zapríčinil hurikán Katrina 1 800 mŕtvych, v oblasti New Orleansu 125 miliárd USD škôd a zanechal 1 milión ľudí bez strechy nad hlavou; 80 % mesta bolo týždne miestami až 7,6 m pod vodou. V januári 2010 zabilo zemetrasenie na Haiti 300 000 ľudí a 1,85 milióna ostalo bez príbytku; v chudobnom štáte narátali „len“ 5,5 miliárd eur škody. To sú zlá, pri ktorých človeku rozum zastane, ak sa pokúša dať ich do súvislosti s Bohom alebo náboženstvom. Vôbec ma neuspokojuje pokus o odpoveď na uvedenej strane redemptoristov a neradím strácať čas čítaním nemiestnych komentárov.

No našli sa šialenci, čo povedali, že hurikán Katrina bol boží trest za nemravný život v New Orleanse, napr. v USA televangelista Pat Robertson a v rakúskom Linzi katolícky pomocný biskup Gerhard Wagner (Vatikán podľa WikiLeaks). Ani zďaleka im nestaviam na roveň dp. Gavendu, ale jeho nájdenie súvislosti medzi ochorením a božím zasahovaním do behu sveta jednoducho neviem pochopiť.

Bola to prekvapujúca diskusia katolíckeho kňaza s ateistkou; pre mňa prvá; bola pokojná a pekná. Mala by sa opakovať. Aký to rozdiel proti pingpongovej výmene viet a štekotu nadávok na blogoch pri stretnutiach veriacich a neveriacich.

2 Comments on "Môže byť rakovina zapríčinená hriechom?"

  1. Olga Pietruchova | 23. februára 2011 at 23:47 |

    Dobry den, pan Skoda, mile, ez ste pocuvali:-) priznam sa, ez pri tej rakovine mi dochadzali argumenty a zrejme to bolo vidiet… ale ta suvislost je taka absurdna, ze mi az dych vyrazila.
    Mate pravdu, diskusia bola celkom prijemna a Gavenda ma velmi prekvapil, pamatala som si ho ako hovorcu KBS uplne ineho.

    Nasledne som si uvedomila, v com je pri takychto duskusiach najvacsi problem: v tej diskusii mohol sediet neurolog, psycholog, evolucny biolog, fyzik, chemik, kozmolog a vsetci by mali co vysvetlovat… na druhej strane staci farar… To sa potom lahko diskutuje:-)

  2. Samozrejme ,že môže byť zapríčinená aj hriechom.Teda je to hlúpy názor človeka ktorý odmieta Boha,ako takého.Lenže,tie hriechy ktoré páchame denno-denne,už z rutiny sa klame,ako v reklame,takto sa využívajú “hlúpi” ľudia.Samá chémia a tzv. “E”-čka,samozrejme o tomto “obyčajný” ,radový človek nerozmýšľa,lebo o tom nemá vlastne ani len potuchy,že väčšina “E”-čok je vlastne rakovinotvorná.Je to výsledok hriechu?Je to výsledok nevedomého hriechu(hriechu,ktorý sa snaží byť neviditeľný,hriech voči zdraviu,).O Redemptoristoch sa radšej ani nevyjadrím.Takže status quo znie:Neustále liberalizovanie spoločnosti,preferovanie “E”-čok v potravinárstve,znie celkom zvrhlo aj pre liberálneho človeka,ateistu atd…Jednoducho to nie je “hriech” takého vážneho razenia,ale dajme tomu že je to deformácia človeka samotného.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*