red.
Nová kniha: Otrava Bohom
Tilmann Moser: Gottesvergiftung (Otrava bohom), Suhrkampf, Frankfurt am Main, 1976 (výťah):
„Chcem ti povedať, čo bolo na tebe, ťažkej chorobe, dobré:
to, čo mi dáva sebavedomie, že som ťa prekonal; to, čo mi dáva pocit sily, že ma tá veľká berla neprihlušila. Už nikdy ti nebudem dôverovať. Viem, že si bola k iným priateľskejšia. Nevyslovím sa proti tebe, kým ťa oni budú potrebovať, aby netrpeli ešte viac. Akú váhu ti ponechajú iní, do toho sa nemiešam. Stačí mi, že ja ťa už nepotrebujem … Čo nastúpi na tvoje miesto, čo vyplní tie veľké prázdnoty, kde si sa ty rozťahovala? Nie všetky sa musia vyplniť. Dom sa môže zmenšiť, bol príliš veľký. Nájdem u ľudí to, čo si si ty vyárendovala ako krásne vlastnosti. Keď sa tak dívam do mnohých tvárí, nepociťujem už stratu, ľudské tváre mi nahradia tvoju, ktorá bola neľudská. Moje oči sa učia vidieť, odkedy mi nezatemňuješ horizont.” ?
* * *
Jean Améry: Ateizmus bez provokácie (1969), výťah:
„Budúcnosť patrí kresťansko-ateistickej spolupráci na dosiahnutí svetového mieru. Spory sa neoplatia, provokácie sú anachronické. To je poateistická pozícia, ktorá sa vo svete šíri.” (Na zamyslenie?) ?
* * *
Jean-Paul Sartre: Je existencialismus humanizmus? (1946):
“Sú dva druhy existencialistov: prví sú kresťania (Jaspers a G. Marcel, katolík), druhí ateisti (Heidegger, francúzski existencialisti a ja sám).
Existencializmus je snaha uplatniť všetky dôsledky ateizmu. Nijako nenahovára zúfať si. To kresťania volajú každú formu neviery zúfalstvom. Je pravda, že existencializmus vychádza zo zúfalstva, ale nevyčerpáva svoj ateizmus názorom, že boh neexistuje.
Skôr vraví: Aj keby boh bol, to by na veci nič nezmenilo. Otázka božej existencie nie je otázkou existencie človeka. Človek sa musí nájsť a presvedčiť sa, že ho pred ním samým nič nezachráni, aj keby sa podaril platný dôkaz existencie boha. V tomto smere je existencializmus optimizmom, učením činu a len zo zlomyseľnosti nás kresťania označujú za zúfalcov, mýliac si svoje zúfalstvo s naším. ?
Be the first to comment on "Krátke správy v ZH 36"