Britská ateistická cirkev sa púšťa do globalizácie

AFP

S veselými piesňami a zameraním na lepší život sa toto zhromaždenie nelíši od iných londýnskych nedeľných pobožností – ibaže nie je reč o Bohu.

Britská ateistická cirkev má len tri mesiace, ale má už viac „veriacich“ ako sa zmestí do jej priestorov a kontaktovalo ju viac ako dvesto neveriacich z celého sveta s otázkou, ako by mohli založiť vlastnú filiálku.

Oficiálne sa nazývajú Nedeľné stretnutie/zhromaždenie a sú výmyslom Pippy Evansovej a Sandersona Jonesa, dvoch hercov, ktorí si zmysleli, že by mohol byť záujem o stretávanie ateistov, pri ktorom by sa odkukalo niečo z náboženských pobožností.

Schádzajú sa mesačne v schátralom bývalom kostolíku v severnom Londýne a kombinujú hudbu, prejavy a morálne úvahy, všetko s primeranou dávkou humoru.

„V cirkvi je veľa takého, čo nemá nič do činenia s Bohom – nám ide o stretnutia, pri ktorých sa uvažuje, ako si zlepšiť život,“ vraví Jones, 32-ročný družný bradáč s hromovým smiechom.

Nedeľné stretnutia majú za cieľ „stále si pomáhať žiť lepšie a radostnejšie – to sú témy, vlastné ateistom, ale nevylučuje ich ani jedna z veľkých svetových cirkví.“ Témou poslednej nedele bola svojpomoc a spievali sa piesne „Pomôž“ od beatlesov a „Hrdina“ od Bonnie Tylerovej. „Kázeň“ mal jeden pracovník charitatívnej výchovy a v ďalšej časti zaujal Jones poslucháčov veselou historkou o tom, ako sa Pippa pokúšala pri svojpomocnej akcii urobiť všetko čo najlepšie. Stretnutie sa skončilo veľkým zdravením a – ako je v Británii zvykom – pozvánkou „Kto si dá šálku čaju?“

Ako mnohé západné štáty, aj Británia sa stáva čoraz viac štátom neveriacich. Kým väčšina obyvateľov sa ešte stále považuje za kresťanov, súpis z decembra 2012 ukázal, že ich počet klesol zo 72 % v roku 2001 na 59 % v roku 2012. Počet Britov, ktorí žijú bez náboženstva, sa v tom čase zvýšil z 15 na 25 %.

No úspech nedávneho nedeľného stretnutia – 400 Londýnčanov sa ho zúčastnilo vo dvoch sedeniach a 60 sklamaných prišelcov nedostalo miesto – svedčí, že mnohí mestskí ateisti túžia po pocitoch družnej komunity, ktoré vyvoláva napr. spoločná návšteva kostola.

„V Londýne môžete stráviť celý deň bez toho, žeby ste s niekým prehovorili čo len slovo,“ povedala Ewansová. „No myslím si, že ľudia si prajú môcť niekam ísť, kde stretnú druhých, pobavia sa s nimi aj bez pitia a nemusia platiť vstupné.“ Je to myšlienka, ktorá iste zaujme aj iných ateistov.

Jones uvažuje o lokalitách, odkiaľ ho už kontaktovali akože ateistickí „kapláni“, ochotní založiť nové vetve hnutia. „Kolumbia, Bali, Mexiko, Houston, Silicon Valley, Philadelphia, Ohio, Calgary, celá Británia, The Hague, Viedeň. Situácia je taká vzrušujúca, že sa mi z toho občas krúti hlava.“

Pôvodcovia myšlienky pripúšťajú, že odpozerali niektoré prvky svojho programu od kresťanských cirkví. „Ak chcete od ľudí, aby robili niečo nové, tak treba, aby si uvedomili, na čo boli zvyknutí.“

Je zaujímavé, že religiózni ľudia schvaľujú myšlienku ateistickej cirkvi. Evansová sa smeje: „Starosť im robí len to, čo bude, ak sa veľmi rozrastieme. Zatiaľ nás väčšmi napádajú ateisti výrokmi, že ruinujeme ateizmus; že naša neviera nie je taká, aká by mala byť. To je dobré.“

Neďalekému pastorovi Dave Tomlinsonovi sa nelenilo prísť zo svojej dve míle vzdialenej fary pozrieť sa, čo robí konkurencia. „Keď som to tu videl, mal som pocit, že tu bolo toľko toho, čo nazývam Bohom, ako dnes ráno v mojom kostole. Všetko, čo sa tu povedalo, by bolo doma aj v mojom kostole. Dúfam, že to bude trvať a rásť.“

Prvá filiálka nedeľných stretnutí sa otvára koncom marca v škótskom Glasgove a ďalšiu plánuje Ewansová v apríli v Austrálii.

Iniciátori hnutia nemienia veľmi kontrolovať nové filiálky, ale pozorovať ich budú. „Stačilo by zneužitie jedného dieťaťa a prehrali sme všetko navždy,“ žartuje Jones.

V otázke budúcnosti hnutia tápe dvojica v tme. „Kto vie? Nemáme ani poňatia. Ale tešíme sa z toho, čo je.“

Prameň: AFP, Britain’s ‚Atheist Church‘ Set to Go Global, Discovery News, 8. marca 2013.

Poznámka prekladateľa: Som za, ale so zákazom nielen (veľmi pochybnej) prítomnosti božej, ale aj tárania o jeho neexistencii. Na to by boli iné stretnutia a povedzme večer.

22 Comments on "Britská ateistická cirkev sa púšťa do globalizácie"

  1. Suhlasil by som s takymi stretnutiami aj u nas ale nazov ateisticka cirkev sa mi nepaci, uvital by som skor zdruzenie alebo spolocenstvo. A suhlasim aj s poznamkou autora clanku.

  2. Na Slovensku bola snaha zaregistrovať Ateistickú cirkev neveriacich. Chvíľu sa o tom debatovalo v diskusnom fóre.

  3. Rastislav | 15. marca 2013 at 0:21 |

    Nijaký spolok, ani spoločenstvo, ani združenie – to už názov odrádza. Za cirkev ich označujú médiá, ale sami sa volajú stretnutiami, stretávkami. Žiaľ,potrvá dlho, kým aj na Slovensku bude k dispozácii opustený kostolík a už na tom by to u nás asi zlyhalo. Škoda.

  4. Citujem: Schádzajú sa mesačne v schátralom bývalom kostolíku
    Citujem: …akože ateistickí „kapláni“…

    Ateisti radi tvrdia, že oni boha a kresťanstvo považujú za nepotrebnú teoriu. No samy vidíte, že odmietnutím jedného vypĺňajú prázdnotu podobným.

    Sekhumanizmus nemá čo ponúknuť. Iba nadávanie na kresťanov. Ateizmus je len vedľajší a odpadový produkt veriacich. Sám o sebe stráca životaschopnosť.

  5. V časopise Prometheus č. 2/2007 na strane 25 má Miloslava Necpalová uverejnený článok Cirkev neveriacich? A či cirkevný ateizmus? V ňom píše: „Čo to chcú zaregistrovať? Ateistickú cirkev neveriacich? A to už bude aká? Má to byť vtip, provokácia, alebo snaha, aby aj táto časť obyvateľov Slovenska dostala na svoju činnosť nejaké peniaze z rozpočtu?“ Potom je tam ešte nadpis Registrovať humanistickú cirkev nie je cesta. Citujem: „Odborník na odluku cirkví od štátu a ďalších otázok financovania cirkví, ktoré fungujú v ďalších štátoch EÚ, PhDr. Peter Prusák vo svojom vystúpení okrem iného povedal, že hoci je faktom, že ľudia bez náboženského vyznania sú tu už takmer dve desaťročia aj finančne diskriminovaní, chcieť zaregistrovať Ateistickú cirkev neveriacich je podobné, ako by niekto bojoval za cirkevný ateizmus. Spomenul, že v minulosti napríklad izraelskí humanisti niečo podobné žiadali, pričom štát im odpovedal, že by o tom mohol uvažovať, keby sa žiadajúci humanisti vyhlásili za cirkev. To, samozrejme, daná humanistická organizácia odmietla. Toto nie je cesta.“

  6. Lemmy… ľudia bez vyznania sinajprv musia urobiť poriadok na vlastnom dvore. Musia si vytvoriť štruktúry, zadefinovať samy seba, zadefinovať svoje kodexy. Zatiaľ sú ľudia bez vyznania nanajvýš potenciálom, davom či lúzou len s veľkou námahou charakterizovanou nejakým programom, politickým, či morálnym, cieľmi a hlavne zdôvodnením opodstatnenia.
    Pripomínam, že pojmom ľudia bez vyznania sa rozumejú ľudia odmietnuvší definvať svoje ontologické postoje a svetonázor. Zahrňuje aj ľudí nábožensky založených, len s tým, že otázky na vierovyznanie považujú za neslušné a nedôstojné odpovedí.

  7. Hrubý omyl, Cibrinka. Ľudia bez vyznania si nepotrebujú robiť žiadny poriadok, pretože sú definovaní § 4 zákona č. 263/2008 Z. z. z 18. júna 2008. Ďalej § 2 Opatrením Štatistického úradu Slovenskej republiky z 2. novembra 2010. Súčasťou opatrenia č. 438/2010 Z. z. je príloha č. 1.

  8. Domnievam sa Lemmy, že aj napriek dobre mienenej snahe jasne zadefinovať ľudí bez vyznania, je len nepatrné percento ľudí, ktorí si prečítali či boli oboznámení s opatrením ŠÚ.
    Sloniu službu navyše urobili humaistické portály a fanatickí sekulárni humanisti, ktorí oblepovali rodnú hrudu plagátikmi nabádajúcimi veriacich sa prihlásiť k skupine bez vyznania.
    Navyše ateisti mali možnosť sa zadefinovať ako ateisti. Jasne a jednoznačne.
    Tu som vám to rozpísal podrobne.
    https://sites.google.com/site/tvojoponent/ateizmus/kategoria-ateizmu/tazkosti-so-slovom-vyznanie

  9. Humanisti vyzývali ľudí bez vyznania, aby sa prihlásili k položke Bez vyznania. Takže žiaden fanatizmus v tom nie je. Netreba si vymýšľať!
    Kňaz Gavenda povedal: My tu kresťanov nemáme, máme pokrstených.
    Takže, nech si upratujú kresťania medzi sebou, a neobťažujú nezmyslami o nejakých definíciách humanistov.

  10. Cibrinka = TvojOponent ? 😮
    „… vytvoril som si nick TvojOponent. V jeho charakteristike bolo uvedené, že je to nick, ktorého cieľom je zastávať vždy opačný názor k vyslovenému, nech by bol akýkoľvek.“
    Dobre sa bavíte ? 🙂
    Mala som pocit, že ste katolík. Na svojej stránke však prezentuje názory aj od jehovistov či evanjelikov. Ku komu sa teda vlastne hlásite ?

  11. Lenka…ten text pokračuje ďalej. Zacitujte aj to pokračovanie.
    Citujem rôzne zdroje vrátane humanistov. Vidíte v tom problém? Pravda,podľa mňa, nemá ideologické tričko.

  12. Lemmy zahovaráte.
    Priznať si chybu je prejav statočnosti.

  13. Rastislav | 27. marca 2013 at 13:43 |

    Cibrinka z 25. 3., čo Vás viedlo k nazvaniu ľudí bez vyznania „luzou“? Pozrite sa do Synonymického slovníka slovenčiny, čo toto slovo znamená a odvolajte jeho použitie. Takto nie ste partner do diskusie ani ako partner tých, čo majú nejaké vyznanie a zachovávajú slušnosť. Prečo sa nikdy nezaobídete bez urážania?

  14. Pán Rastislav.
    Slovo lúza som použil na časť spektra ľudí hlásiacich sa k ateizmu práve pre ich primitívne správanie. Slovo lúza som použil v hanlivom prenesenom význame na ateistov,ktorých charakterizuje náboženská negramotnosť, dejepisný analfabetizmus a predovšetkým nenávisť. Nemám na mysli holotu z pohľadu materiálneho zabezpečenia, ale holotu z pohľadu rozumu.
    Takáto lúza je vo všetkých vrstvách či skupinách, náboženské nevynímajúc.
    A súčasne platí, že v každej skupine sú intelektuálne nadaní jedinci a to aj medzi sekulárnymi humanistami.Je nevyhnutné potláčať prejavy extrémizmu.
    Kým Cirkev extrémizmus odmieta, sekulárni humanisti si s ním vo svojich radoch nevedia rady. Ba čo je horšie, nadšene mu tlieskajú.
    Lúza teda nie je urážka. Prečo sa urážate? To nebol môj zámer.
    Dav znevažujúci náboženské cítenie hrubými slovnými prejavmi alebo priamo násilím je lúza.

  15. Nebojte, dočítala som to až do konca. Vašu činnosť na sociálnej sieti vnímam ako pokus o skutky duchovného milosrdenstva ”zblúdilým či nevedomým ovečkám” prostredníctvom (vari ?) Sokratovej metódy. Ale ušetrím Vás môjho komentára. (No pokojne zacitujte to, na čo ste chceli upozorniť)
    Hmm, pravda….námet na filozofickú esej ?
    Prečo máte potrebu hľadať pravdu inde, keď Vám ju predkladá a garantuje preláskavá matka cirkev zo Zjavenia ? Nestačí ?

  16. Lenka! Pravda sa spoznáva z rôznych uhlov. Ktokoľvek môže upadnúť do sebaklamu, sekty. Najlepší prostriedok ako tomu predísť je konfrontácia s názormi iných.

  17. Vy podozrievate KC, že upadla do sebaklamu ? 🙂

  18. KC je množina mnohých ľudí. Každý = definujte jednotlivca. Medzi tých každých patrili aj učenníci Krista – nikto nie je imúnny.

  19. Nemala som na mysli jednotlivcov ale učenie KC. Má KC podľa Vás neomylné učenie ? Ak áno, prečo potom v niektorých obranných reakciách uprednostňujete postoje iných cirkví či denominácií ? Je to znakom toho, že inklinujete v niektorých otázkach k iným názorom alebo máte skôr taký malý problémik nájsť katolícke vyjadrenia od kompetentných k diskrepantným témam ? Alebo ?

  20. Používam citácie a uvádzam ich zdroje. Ak sa mi zdajú zrozumiteľnejšie, a neodporujú môjmu presvedčeniu, použijem ich bez ohľadu na ideológiu autora. Citujem aj ateistov, ale to ste si iste všimli. Napriek rozdielnostiam náboženských skupín majú veľa spoločného. Hľadám aj prieniky – myslíte, že je to zlé?

  21. A odporuje Vaše presvedčenie aspoň v niektorých veciach učeniu KC ? (Máte toho trošku veľa na svojej stránke na to, aby som to postrehla)

  22. Neviem, je to možné. Byť veriacim nie o tom byť v zhode so všetkým, všetci hľadáme pravdu, aj ateisti, a tá cesta k nej je rôzna čo sa týka východísk.
    Možno nezdieľam absolútny názor s eutanáziou. Viem si predstaviť situácie, kedy je prejavom milosrdenstva. Len tiež neviem, ako sformulovať pravidlá, aby sa nestala do budúcnosti tým, čím sa stali interrucpie. Aj tie mali spočiatku len riešiť prípady životného rizika a dnes ich ženy považujú za „kozmetický úkon“ (to je nadsázka)
    Myslím, že ny sa našlo viacero tém, kde by som nevedel byť v absolútnej zhode. A pripúšťam, že chyba môže byť u mňa, len som tie problémy ešte nerozlúskol.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*