Rastislav Škoda
Aj v roku 2012 sa tradičná polnočná omša v Svätopeterskej bazilike, pripomínajúca narodenie Krista, začala už dve hodiny pred polnocou, skôr ako obyčajne, aby svätý otec mal pokoj na prípravu vianočného posolstva a požehnania urbi et orbi – mestu a okoliu – vo vianočný utorok na poludnie. 85-ročný veľkňaz sa priviezol na motorovej plošine s držiakom strednou uličkou k oltáru, kde s 30 kardinálmi slúžil dlhú omšu, prenášanú internetom do 60 štátov sveta. Podľa slov svojho brata, kardinála Georga Ratzingera, bol zdravotne v poriadku a cítil sa zdravý a čerstvý. Nemalo to dlho trvať. Za necelé dva mesiace pápež Benedikt XVI. prekvapil svet demisiou, ktorá prišla ako blesk z jasného neba, keď pred konzistóriom po latinsky vyhlásil, že mu z dôvodu pokročilého veku už nestačia sily, aby mohol náležite vykonávať pápežský úrad. Vie sa, že už dávno trpí na zápaly kĺbov, najmä kolien, hánok a členkov; Len v utorok priznal Vatikán, že už dávno má kardiostimulátor.
Necelých osem rokov vládol katolíckej svetovej cirkvi Nemec ako nástupca populárneho Poliaka Jána Pavla II. a ostane v pamäti veriacich i svetového publika ako osobnosť, ktorá dala svojej cirkvi nezmazateľnú pečať. Už počas dvadsať rokov predtým, ako sa stal pápežom, platil v cirkvi za „najvyššieho ochrancu dogiem viery“.
Príde po ňom moderný pápež? Všetci kardináli sú konzervatívni, inakšie by sa neboli stali kardinálmi. Uvažuje sa aj o tom, že niektorí možno svoje pokrokové názory skrývajú a jeden z nich by sa ako pápež mohol pri rastúcich reformných tlakoch outovať. Koľko pápežov však bude ešte treba zvoliť, kým príde bohatier, ktorý sa zasadí za kondómy a homosexuálov? Katolícka cirkev sa mení len veľmi pomaly.
Kto vie, koľko škandálov ešte otrasie cirkvou, kým posledný vyvolá korektúryy jej učenia. Dosiaľ sa pápeži polohlasne a bez ozveny zapájali do diskusií o všeobecných témach – o otvárajúcich sa nožniciach medzi bohatými a chudobnými, o ničivých vojnách Západu, o rastúcej biede chudobných štátov, o výstrelkoch kapitalizmu a bankovníctva. Navštevovali synagógy a bozkávali korán.
A kým sa diskutovalo o týchto podradných témach, rúcala sa architektúra viery. Najviac pálil celibát a vysviacka žien, hoci nikto si nenamýšľa, že by sa veriaci hrnuli do kostolov, keby boli kňazi ženatí a pri oltári stáli ženy. Protestanti to majú a ich kostoly sú ešte prázdnejšie.
Rozhodujúce na tomto pápežovi je, že v tomto ateizmom ohrozenom svete kladie do centra záujmu otázku Boha: Poukazuje na Krista, pravého božieho syna, pána sveta, čo je provokácia aj pre tých čo sa cítia kresťanmi. Iné zaujíma ich moderné civilizované bytie, nie vyznávanie viery, podľa Ratzingera najväčší dar cirkvi ľudstvu.
Vyznávačov islamu pobúril tým, že citoval byzantského cisára Manuela II. Palologa, ktorý v 14. storočí povedal: „Ukážte mi, čo Mohamed priniesol nového a uvidíte, že sú to samé zlé, neľudské veci, ako príkaz šíriť jeho vieru mečom.“ Domorodé obyvateľstvo Latinskej Ameriky urazil výrokom, že kolonizácia ich domoviny neznamenala „nanútenie cudzej kultúry“ a Židov tým, že rehabilitoval popierača holokaustu biskupa Wiliamsona a že obnovou tridentskej liturgie pripustil vo veľkopiatkovej modlitbe výzvu, aby židia boli „vytrhnutí zo svojich temnôt“. Menej zavážilo, že navštevoval synagógy.
V protiklade k pozitívnym komentárom politických a náboženských lídrov k ohlásenému odstúpeniu pápeža znie veľmi skepticky názor prezidenta britskej Sekulárnej spoločnosti Terry Sandersona: „Za Ratzingera sa Vatikán stal neznášanou až nenávidenou organizáciou na celom svete – prinajmenšom sa podstatne znížila jeho popularita a autorita. Katolíci začali utekať z cirkvi, odpudzovaní neľudskosťou Ratzingerom predpisovaných krutých doktrín. Jeho odchod by mohol znamenať úľavu, ale nemýľme sa. Zostavil kolégium kardinálov, ktorí sú takí reakcionárski ako on, ak nie viac.“
Zaujímavý je komentár moslimského učenca Safiqa z nadácie Ramadhan, že na všetky náboženstvá útočí agresívny sekularizmus, a preto sa musia moslimovia, židia, kresťania, hindovia a iné cirkvi spojiť a brániť svoje viery. Slovami Benedikta XVI. to podľa newyorského kardinála Dolana znie: „Viac nás spája, ako delí“, čo je pravdivé posolstvo na večné časy.
Budúceho pápeža čaká riešenie nasledovných piatich kľúčových problémov: antikoncepcia a aids, sexuálne zneužívanie v rámci cirkvi, homosexualita a rovnopohlavné manželstvá, potrat a postavenie žien v katolíckej cirkvi. Neubráni sa modernizácii zo svojho stolca neomylnosti a aj tá sa spochybňuje.
Pápež Benedikt sa vráti k svojmu pôvodnému titulu kardinála. Nebude mu už prislúchať oslovenie „Vaša svätosť“.
Možno nemiestne originálne komentoval rezignáciu pápeža Benedikta najznámejší súčasný ateista či agnostik Richard Dawkins: „Je mi ľúto pápeža a všetkých starých katolíckych kňazov. Vidím ich, ako sa pozerajú späť na svoj premárnený život – bez sexu.“
Pramene na internete 12. februára 2013.
Po redakčnej úprave bol článok uverejnený v Pravde 14. februára 2013, s. 36.
Ak sa na chvíľu ponoríme do sveta rozprávok, môžme predpokladať, že po smrtiach jednotlivých pápežov sa Ježiš s nimi stretne v raji (hmm, tomu raju ani veriaci poriadne neveria …) a tam im minimálne poďakuje za zastupiteľstvo na Zemi. Možno niektorých pochváli, možno niektorých skritizuje.
Ale čo s pápežom na dôchodku? Prestane mať emeritný pápež božie vnuknutia (ak nejaké mal?), prestane byť neomylný?
Gazeta Wyborcza mi to vzala spod jazyka :
http://spravy.pravda.sk/svet/clanok/259411-gazeta-wyborcza-ak-je-papez-nastupcom-krista-nemoze-rezignovat/
Výborný článok, súhlasím s ním. Ako sa teraz Ježiš ku tomu postaví? Nie je podľa katolíckej cirkvi voľba pápeža božské vnuknutie? Prečo sa Boh „vzorovo“ nestará o pápeža, o jeho zdravie?
Priatelia,
nemýlite sa v svojich názoroch? Ale nit divu. Tam kde je humanizmus, ktorý vyčlenil Boha z života, aby na jeho miesto postavil človeka. Pozrite sa vôkol seba. Či je to stav morálnych hodnôt, politiky hospodárstvo a vôbec všetky oblasti života počnúc stavom v školách, to je výsledok humanizmu. Nie je možné porovnávať humanizmus bez Boha a humanizmus JPII. Jeho humanizmus vychádza z lásky Boha k človeku. Váš humanizmus je prevzatím vecí do svojich rúk bez Boha a to je začiatok konca. Ak neveríte mijím slovám, pozrite sa vôkol seba, ako vyzerá svet a kam ho vedú tí, čo sa k humanizmu bez Boha hlásia.
Mňa zaujímajú tí konkrétni ľudia, ktorí vedú… (ako vyzerá ten svet), a hlásia sa k humanizmu. Ktorí to sú?
Lemmy…Napríklad ľudia z realít show.
Pre porušenie všeobecného kódu diskutujúceho bol príspevok vymazaný:
Používanie neslušných výrazov, zaplavovanie diskusie príspevkami s tým istým vecným obsahom a zapĺňanie diskusného fóra bezobsažnými príspevkami alebo príspevkami mimo konkrétnu tému, ktoré obťažujú ostatných diskutujúcich. Neúcta k ostatným používateľom fóra a ich urážanie.
Videl som v TV tých ľudí z reality show, väčšinou sa modlili k bohu, a prežehnávali. Raz dávali, ako utekali do kostola. Takže ďalší Cibrinkov hrubý omyl. Ešte som v TV v tých reláciách nepočul ani jedného, žeby povedal, že je humanista. Netreba klamať (také katolícke, však).
Reality show bola relácia podporovaná RKC? To mi je novinka. Lemmy, zase tárate. Mýlite si následok a príčinu.
Hlavnými osobnosťami, ak toto vznešené slovo vôbec je možné použiť v tejto súvislosti, ktoré sú zodpovedné za dotiahnutie humanistického pôžitkárstva do detských izieb – ako porno, sranie a šťanie v priamom prenose – boli Milan Kňažko a Pavol Rusko. Katolíci ako repa, všakže.
Dĺžite mi ospravedlnenie, Obaja. Postavte sa do radu a po jednom môžete začať 🙂
Platia pre pána Škodu snáď iné zásady slušnosti ako pre Bendedikta či Dawkinsa? Nastavil som vám obom zrkadlo. To, že sa vám urobilo zle pre pohľade doň, je vaša vina.
Voľakedy tu tie diskusie mali lepšiu úroveň. NBuž škoda (s malým š). Stará dobrá garda ateistov vymiera noví sú skôr hulváti. Však Lemmy…
Cibrinka,
pán Pavol Rusko je veriaci a pokrstený ako rímsky katolík. Aj keď neviem prečo máte zasa potrebu sortovať ľudí poľa tohto znaku…myslela som, že toto sme si už vyjasnili. Ale ak na tom trváte, možno by bolo fajn si najprv zadefinovať, kto je to „KATOLÍK”.
Tú otázku o bilancovaní života pre pána R. Škodu ste nemysleli vážne, však ? Chceli ste len sarkasticky poznamenať, že život bez sexu nerovná sa premárnený život.
Rozlišujete medzi katolíkom a kresťanom ?
Nakoľko je dôležitá príslušnosť na základe krstu ?
Ja mám v tom bodrel.
Príslušnosť na základe krstu je dôležitá len pre potreby RKC. Od krstu sa odvíja dostupnosť náboženských obradov pre pokrsteného resp. nedostupnosť pre nepokrsteného.
Z pohľadu svetského práva alebo ateizmu je krst len krátka epizóda, z ktorej nevyplývajú žiadne konzekvencie, nároky, povinnosti či práva.
Nie všade je to tak. Niekde sa zoznamy pokrstených používajú ako podklad pre rôzne administratívne právne rozhodnutia, napr. dotácie cirkví. U nás tento model neplatí.
Ďakujem za obšírnu odpoveď. Žiaľ, nestačí.
Píšete: „Ak sa nestotožní s katolíckou vieroukou, stáva sa odpadlíkom – formálne je stále katolík”
Dňa 11.apríla ste napísali: „Byť veriacim nie je o tom byť v zhode so všetkým, všetci hľadáme pravdu…”
Moja otázka znie: Čo je povinný katolík veriť (s čím sa musí stotožniť), aby si mohol hovoriť katolík a to nie len na formálnej úrovni ? (z pohľadu RKC)
Analógia – náboženská príslušnosť/rasa, ktorú ste použili nie je práve najšťastnejšia, keďže katolíkom sa človek nerodí, ale stáva.
Čakala som ”katolíckejšiu” odpoveď na krst. Napr. že je potrebný na spásu (samozrejme + 2 výnimky, ale na novorodencov sa nevzťahuje žiadna z nich…tento farizejský prístup už však bol rozoberaný).
Načo je ateistom katolíckejšia odpoveď na krst? Odpoveď bola z pohľadu ateistu.
Sú piliere vierouky, ktoré katolík musí proste akceptovať. V opačnom prípade upadá do herézy. Napr. že Kristus je Boží syn a iné.
RKC nie je sekta, kde sa vynucuje presvedčenie, ale otvorené spoločenstvo hľadajúcich. Predstava, že najlepší katolík je taký, ktorý najlepšie ovláda teológiu a Sväté písmo, je zcestná.
Ako vidíte Lenka, moja obšírna odpoveď bola natoľko výstižná, že neprešla cenzúrou.
Redakcia opätovne upozorňuje autorov, že podľa Kódu diskutujúceho sa slama mláti na humne a nie v našom e-zine.
Faktom je, že sme riadne off topic, pán Cibrinka. Vlastne sa divím, že tu ostali moje príspevky. Cenzúru využíva KC ešte aj dnes, až to oči kole, tak sa nečertite . A snáď mi páni humanisti prepáčia, že sa tu dožadujem aj iných odpovedí ako zo svetského súdka.
S tými nezodpovedanými otázkami máte pravdu – vidíme na kauze ”Bezák”.
Koľko katolíkov si podľa Vás aspoň raz prečítalo dogmy, ktoré sa podľa KC musia explicitne veriť, aby dosiahli večnú spásu ? (Ak vôbec tušia, že také existujú. A myslím, že cirkev v dogmách už nehľadá). Viem, že to vyznieva nechutne zákonnícky, ale ja som si to nevymyslela. Alebo nie sú dôležité ? Ich popretie je herézou a ich neznalosť je potom čo ? Aj neznalý katolík môže byť echt katolíkom ?
Pozdravujem všetkých. Naozaj mlátiť prázdnu slamu tu nemá zmysel, ale úprimne hľadať pravdu áno. A o to nám všetkým ide. Či nie?
Tak potom prečo Pavol mláti prázdnu slamu, a nedáva odpoveď na otázku z 22. apríla 2013? Obviňovať ľudí len tak, bez ničoho, to je predsa mlátenie prázdnej slamy.
Toto diskusné fórum sa volá: „Zošity humanistov
Proti vojnám : Proti náboženstvám : Proti kapitalizmu“. Je určené ľuďom, ktorí hľadajú odpovede na zmysel ľudskej existencie, ktorá nezávisí od oficiálneho vykladača viery v nadprirodzeno, vojenského maršala a či dobrého kapitalistu. A myslím si, že pán Škoda takéto názory sprostredkúva na vysokej odbornej i morálnej úrovni. Preto nehľadajte tu odpovede na svoje pochybnosti vo vierouke, či „vedecké“ teologické argumenty. Zošity humanistov predkladajú množstvo poznatkov o tom, že sa dá žiť bez strachu z boha, či bohov, že existujú alternatívy ku globálnemu ožobračovaniu ľudí prostredníctvom viery v samospasiteľný trh. A že dá sa žiť v celosvetovom spoločenstve bez vojen a násilia. Treba iba trošku znášanlivosti medzi ľuďmi (cudzím slovom tolerancie.
Kdeže, Jozef, žiaden teologický argument tu nehľadám, práve naopak, chcela som dokázať jeho absenciu. Ale pán Cibrinka sa tu hrdo hlásil, že má jasno v tom, kto je katolík, tak som bola zvedavá na jeho definíciu.
Na začiatku ”3x proti…” a na konci túžba po tolerancii, dá sa to vôbec ? (iba básnická otázka)
Lenka.Ja som Vám odpovedal. Ale príspevky boli vymazané.
Napíšte mi na TvojOponent@azet.sk . Tu nie je možná slobodná diskusia.