O Sviatku Všetkých svätých, zmysle života aj o svetlonosoch

O SVIATKU VŠETKÝCH SVÄTÝCH A ZMYSLE ŽIVOTA

Keďže si to ešte stále veľa ľudí mýli, rád by som pripomenul, že zajtrajší deň, 1. november, Sviatok všetkých svätých, je katolícky sviatok. Našim blízkym ako aj všetkým zosnulým je venovaný 2. november, sekulárna Pamiatka zosnulých. Pripomína si ho nielen evanjelická cirkev, ale aj iné náboženstvá či ateisti alebo agnostici. Rozlišujme medzi katolíckym uctievaním svätých a sekulárnou úctou k zosnulým.

Mám rád jeden výrok pripisovaný Sartrovi (v skutočnosti pochádza zo starovekej Číny) – človek umiera až vtedy, keď zmizne z mysle posledného živého. Je to nádherné vyjadrenie podstaty humanistickej filozofie, ktorá si vystačí bez ilúzie v posmrtný život, ktorá sa zameriava na čo najúctyhodnejšie prežitie skutočného života. Som ochotný pripustiť, že náboženstvo preukázalo ľudstvu veľké služby, keď v ranom štádiu civilizácie značne skrotilo asociálne pudy – nie však dostatočne. Niekoľko tisícročí malo šancu ukázať, čo dokáže, no zlyhalo, preto voči nemu rastie odpor. Sigmund Freud dokonca tvrdí, že náboženstvu sa podarilo udržať len tak, že znížilo cenu života, deformovalo obraz reálneho sveta a násilnou fixáciou psychického infantilizmu uchránilo mnoho ľudí pred neurózou. Môže sa dnes na takýchto základoch rozvíjať civilizácia?

Život nemá svoj absolútny zmysel, ako sa nám to pokúša dvetisíc rokov vsugerovať kresťanská teológia. Život má obsah, ktorý sami aktívne tvoríme a napĺňame konkrétnym zmyslom. Neexistuje nijaký mravný nárok mimo nás, hodnotou je sama skutočnosť. A ako nám pripomína český religionista Otakar Funda, nemali by sme sa nechať vtiahnuť do sporu o slová a ich významy, ale len do sporu o problémy. Hodnota života nie je závislá na našom mravnom vedomí, ani na našom pochopení mravnosti. Hodnota života je v živote samom a nepotrebuje byť nikým a ničím zdôvodňovaná. Potrebujeme založiť etiku na úcte k životu ako hodnote mimo akejkoľvek ďalšej definície. Vesmír tu nie je kvôli nám, ale my sme tu preto, aby sme čítali v racionalite poriadku vesmíru a aplikovali ju na racionálne riešenia svojich ustavične otvorených problémov. Ani tá najušľachtilejšia ľudská idea nikoho neoprávňuje, aby v jej mene zbavil niekoho života. Nepotrebujeme mesiášov posadnutých víziou nastolenia neba. „Nechajte nebo vrabcom!“ volal nemecký básnik Heinrich Heine. Potrebujeme prostú úctu k životu a návrat ku kritickej racionalite ako najstabilnejšie piliere etiky svetového spoločenstva.

To neznamená, že by človek nemal potrebu vzťahovať sa k svetu, ľuďom, svojim predkom, klásť si bytostné otázky, takmer nábožne sa stíšiť pred skutočnosťou a zmĺknuť v pokore pred velebnosťou bytia, prežiť svoju vlastnú ohraničenosť a ničotnosť, vzťahovať sa k situácii, ktorá sa stala mravnou výzvou – to všetko je bytostným prejavom ľudskosti (opäť slová Otakara Fundu). No argumentovať v prípade etiky náboženstvom je nečestný skrat. Život je ustavičné riešenie problémov bez happyendu. Uniesť to a nezblázniť sa, ani to nevzdať – o tom je skutočná ľudskosť. Vykúpenie je ilúzia. Nie je žiadne vykúpenie, je len triezve, vecné, racionálne kritické, zodpovedné a sústavné riešenie vždy nových problémov.

Aj z toho dôvodu považoval Erich Fromm spoločnosť sústreďujúcu sa na analýzu smrti za nekrofilnú a Baruch Spinoza prízvukoval, že slobodný a múdry človek myslí na smrť ako na poslednú zo všetkých možností a jadrom jeho uvažovania sú meditácie o živote, nie o smrti. Práve láska k životu tvorí podtext a kontext humanistickej filozofie. Psychológ a filozof Erich Fromm v knihe Ľudské srdce vymenoval základné podmienky toho, aby sa v človeku vyvinula láska k životu. Najdôležitejšou podmienkou v detstve je, aby bolo dieťa s ľuďmi, ktorí milujú život. Vrelosť, citový vzťah k druhým ľuďom, sloboda, žiadne hrozby, osvojovanie si princípov (skôr príkladom ako kázaním), ktoré vedú k vnútornej harmónii a sile, povzbudzujúci vplyv a ohlas u ostatných a vôbec spôsob života, ktorý je prirodzene zaujímavý. Fromm nezabúda pripomenúť, že láska k životu sa rozvíja v takých spoločnostiach, v ktorých je dostatok bezpečia, spravodlivosti a slobody, naopak zaniká tam, kde vládne rutinný poriadok, smrť, strach a nedostatok povzbudenia. Na utrpení nie je nič cnostné. Radosť je cnostná a nešťastie je hriešne. Dobré je všetko, čo život podporuje, rozmnožuje a rozvíja, zlé je všetko, čo život dusí, utláča a ničí.

Pokojné sviatky, priatelia.

NEBERTE NÁM SVETLONOSA!
Vysvetľujem to takmer každý rok, ale keďže väčšina ľudí v tom má ešte stále zmätok, nezaškodí to zopakovať znova. Nedávno sa jedna sympatická, príjemná, ale nie veľmi bystrá redaktorka denníka Plus jeden deň zaujímala o to, ako oslavujem Sviatok všetkých svätých. Bola veľmi šokovaná, keď som jej povedal, že nijako, lebo nie som katolík.
🎤„Ako to?“ spýtala sa zmätene. „Vy si neuctievate svojich predkov?“
🎃„Prirodzene, že áno. Lenže Pamiatka zosnulých je 2. novembra, 1. novembra si katolícka cirkev pripomína svojich svätcov.“
🎤„A prečo je potom voľno, keď je to len pre katolíkov?“ nechápala redaktorka.
🎃„To je tá správna otázka. Lebo u nás sa oslavujú iba katolícke cirkevné sviatky. Je to síce diskriminačné a v rozpore s prvým článkom Ústavy SR, ale na Slovensku sa nedodržiava toľko ústavných pravidiel a zákonov, že je to takmer každému jedno.“
🎤„Takže sviatok 1. novembra úplne odignorujete?“
🎃„To zasa nie. Jednak u nás sa vždy chodilo na hroby „okolo“ 1. novembra, nie iba v jeden deň. A napokon, aj ja mám rád niektorých katolíckych svätcov. Mojím najobľúbenejším je František z Assisi. Ale aby som si ctil „všetkých svätých“ (lebo tak znie oficiálny názov sviatku), to zasa nie. Voľakedy sa udeľovala svätosť aj ľuďom, ktorí násilne obrátili ľudí na kresťanstvo a vyvraždili pritom celé kraje. Takých ľudí si nemôžem vážiť. Dokonca aj pravoslávna cirkev má podivných svätcov. Napríklad slávny maršal Ušakov je patrónom ruských strategických nukleárnych bombardérov. Uznajte, že pred takýmito ľuďmi nemôžem cítiť žiadnu bázeň.“
🎤„Koho potom uctievate?“
🎃„Predovšetkým si myslím, že dnešná doba potrebuje úctu, nie uctievanie. Ja si ctím všetkých ľudí, ktorí prispeli k rozvoju humanizmu, teda k väčšej ľudskosti a ľudskému dobru. Môže to byť spomínaný František z Assisi, ktorý rozšíril náš rozmer úcty k životu nielen na ľudí, ale na celú Zem – alebo Ján XXIII., ktorý svojím obrovským úsilím o mier patrí medzi mojich najobľúbenejších pápežov. Ale rovnako tak je to aj Sokrates, Konfucius, Giordano Bruno, Komenský či Gándhí. Volám ich SVÄTOOBČANIA. Je to síce slovná hračka, ale vyjadruje moje presvedčenie, že úctyhodní ľudia nás ovplyvňujú bez ohľadu na hranice, náboženstvo či civilizáciu.“
🎤„Chystáte sa na nejakú halloweensku party? Oslavujete Halloween?“
🎃„Vôbec nie.“
🎤„Takže vyrezávanie tekvíc vo vašej domácnosti nehrozí?“

🎃„A na to ste ako prišli? Viete, mňa nehnevá, keď si niekto osvojí nejaký importovaný sviatok, ale keď ním prekrýva až ničí naše vlastné tradície, na ktoré sa zabúda. Vyrezávanie plodov zeleniny je predsa starý slovanský zvyk! A prebrali sme ho rovnako ako Američania od Keltov. U nás sa to však volá Svetlonos. Takže nemajú pravdu ani urazení veriaci, že Halloween ničí ich kresťanské tradície. Úcta k mŕtvym na Slovensku pochádza až z pohanských čias. Kelti o takomto čase slávili sviatok Samhain, ktorým sa končila jasná polovica roka a začínala sa tá temná. U starých Slovanov mal zasa Svetlonos posvietiť blúdiacim mŕtvym dušiam na cestu. Preto tie vyrezávané tekvice. Ako deti sme to milovali. Mama navyše vedela upiecť tekvicu tak, že chutila ako gaštanové pyré, čo bola v tom čase, keď sme mali nedostatok peňazí, vyslovená lahôdka. Takže žiadne vyrezávané tekvice nám neberte. Len nezabúdajte na ich domáci historický a kultúrny kontext.“

(Rozhovor napokon nevyšiel. Ale verím, že keď ho rozšírite tu, prečíta si ho ešte viac ľudí, prestanú si mýliť pojmy a dojmy a konečne sa im rozjasní ako v tej Svetlonosovej hlave. Želám vám krásne jesenné sviatky plné svetla, tepla a farieb.)

Eduard Chmelár 
Oba texty boli uverejnené na FB 31. 10. 2024
https://www.facebook.com/eduard.chmelar

Be the first to comment on "O Sviatku Všetkých svätých, zmysle života aj o svetlonosoch"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*